Recenze: Melissa Hartwigová, Michaela Pugnerová, Jana Kvintová – Svoboda v jídle jednou provždy

5

Je pro vás jídlo zdrojem potěšení, nebo úzkosti a výčitek? Všichni víme, nebo alespoň tušíme, jak velký vliv má strava na naše zdraví, ale navzdory tomu podléháme sžíravým chutím a následným negativním pocitům. V knize Svoboda v jídle jednou provždy najdete účinné nástroje pro práci s vašimi návyky a zahájíte tak cestu za zdravým a udržitelným jídelníčkem.

svoboda-v-jidle-jednou-provzdyKniha Svoboda v jídle jednou provždy navazuje na předchozí knihu Melissy Hartwigové a jejího manžela. V první knize Jídlo na prvním místě se čtenář seznámil s programem třicetidenního restartu, který zjednodušeně vrací do jídelníčku co nejméně průmyslově zpracované suroviny a odebírá cukr a obiloviny. Z knihy a jejího přístupu ke stravování se stal celosvětový fenomén, neboť řada lidí nejenže získala příjemnější tvar postavy a svobodu v jídle, ale také především pevnější zdraví, čtenářům se například zmírnily alergie, deprese či trávicí potíže.

Předností knihy Svoboda v jídle jednou provždy je i to, že autorka sama se s váhou i problémy se závislostí potýkala sama. Nejedná se tedy o odborný výklad člověka, který si informace přečetl pouze v knihách. Melissa Hartwigová velice dobře ví, o čem píše, protože si vše odžila. A dokáže proto pochopit uklouznutí, kterým při změně stravovacího režimu každý z nás čelí. Vzhledem k tomu představuje čtenářům promyšlený plán, který je ve třech krocích provede procesem stravovacího restartu a pomůže jim sestavit vyvážený jídelníček na míru.

V tomto díle se autorka soustředí na věčný problém všech diet i zdravého životního stylu. Na uklouznutí – ať už v podobě svátků, dovolené či pomalého snižování nároků na stravu a sklouzání ke špatným návykům. Autorka nejen znovu opakuje význam třicetidenního stravovacího restartu, ale připravuje čtenáře už dopředu na možná uklouznutí. Učí je, jak se vrátit k režimu co nejrychleji a bez zbytečných výčitek a stresu. Nejde pouze o změnu potravinovou, ale i myšlenkovou. A právě díky tomu je možné naučit se zdravě a uvědoměle jíst a vytvořit si pevné stravovací návyky na celý život. Knihy Melissy Hartwigové mění od základu to, jak jejich čtenáři přemýšlí o své stravě, o svém těle i o svém životě.

Myšlenkou Svobody v jídle jednou provždy je zpočátku naprostá nesvoboda. Čtenář dostane instrukce, co může jíst a co ne. A seznam je opravdu krátký a nemilosrdný. Pro nezasvěceného mohou znít zásady velmi tvrdě, ale nejsou, jsou logické. Takto jedli naši prarodiče a určitě netrpěli v tak hojné míře různými chronickými onemocněními, alergiemi či obezitou.

Jednou ze zásad je vzdání se cukru. A i v tomto autorka poskytuje lekci velmi tvrdé lásky. Vzdát se cukru je nutné, a to i přidaného cukru a potravin, ve kterých byste přidaný cukr vůbec nečekali. A jak zaznělo v první knize: porodit dítě je těžké, přijít o svého blízkého je těžké, nesladit kafe není těžké. Jenže chutě na sladké, které vyvolávají i hojnější konzumování cukru, mohou především u citlivějších jedinců fungovat jako ryzí závislost. A i když to málokdo chce slyšet, je to tak, jedinou cestou z bludného kruhu diet a přecpávání se je přestat ho do svého jídelníčku zařazovat.

Stravovací zásady jsoupak prezentovány a odůvodňovány na základě rešerší vědeckých článků i vlastních zkušeností autorky. Text je dobře členěný, důležité věci jsou tučným písmem či v šedém rámečku. I díky tomu je text živý a čtivý. Oproti prvnímu dílu zde není tolik technických detailů a exkurzí za tajemstvím složení potravin. Tento díl cílí především na připomenutí zásad a podání pomocné ruky v obdobích, kdy je snadné sklouznout ke starým špatným návykům. U mě tím byl například dlouhodobý pobyt v zahraničí, kde bylo najednou tolik sladkých lákadel, který jsem samozřejmě neodolala, třebaže doma bych po nich vůbec nebažila. Škoda, že už jsem tehdy neměla knížku po ruce, ušetřila bych si zkušenosti se škrtícím oděvem.

Kniha Svoboda v jídle jednou provždy opakuje zásady tohoto stravování a současně přináší návody a doporučení, jak čelit uklouznutí k nezdravým stravovacím návykům během dovolené, na oslavách či ve stresu. Zní dodržování tohoto životního stylu tvrdě? Ano, zní a je. A současně je velmi účinné. Jen si každý musí najít tu správnou cestu sám. A i v tom mu kniha pomůže.

Svoboda v jídle jednou provždy
Autor Melissa Hartwigová, Michaela Pugnerová, Jana Kvintová
Překlad Libuše Mohelská