Recenze: Petr Ryska – Praha neznámá III

5

Dlouhé procházky po neznámých místech má ráda spousta z nás. Najdou se i mnozí, kteří zvědavě pokukují po starobylých budovách a v duchu si kladou otázku: „Kdo tady asi žil? Jaké příběhy se zde odehrávaly?“ O lásce k našemu hlavnímu městu Praze se pak není potřeba ani zmiňovat – vůči její tajuplné atmosféře zůstává imunní jen málokdo. Petr Ryska se však nedokázal spokojit jen s pouhými procházkami po všech možných i nemožných zákoutích Prahy, a tak se začal o místa, která ho zaujala, zajímat více. Fascinující fakta i zajímavé lidské příběhy, které se vážou k nejrůznějším pražským místům, si naštěstí nenechal pro sebe a prostřednictvím jedinečného projektu Praha neznámá se s nimi můžete seznámit i vy.

praha-neznama-IIINa svých webových stránkách autor prozrazuje, že se odjakživa rád toulal neznámými pražskými čtvrtěmi a přitom aspoň v duchu cestoval časem. Zvědavost ho nutila ke shánění vhodné literatury i vyptávání se u místních obyvatel. V květnu 2013 se pak rozhodl dát svému dlouholetému koníčku profesionálnější podobu a podělit se o získané informace s širokou veřejností. A tak vznikl blog Praha neznámá, který se po čase přetavil do obsáhlejších webových stránek. Dlouho však nezůstalo jen u článků na internetu a v současnosti se čtenáři Petra Rysky mohou těšit již na třetí díl knižního vydání Prahy neznámé.

Zatímco druhý díl byl zaměřen trochu speciálně na pražské čtvrti dýchající letní atmosférou, v tom třetím se autor vrací ke stejnému konceptu, jaký známe z prvního dílu. Jednotlivé kapitoly tedy představují ucelené procházky po co nejpestřejších místech. Jednou vás autor zavede do bídných podmínek nouzových kolonií, jindy zase před krásu středověkých kostelů. Pokaždé to však bude stejně zajímavé.

Ve třetím díle Prahy neznámé se můžete těšit na šest samostatných kapitol představujících šest pražských čtvrtí. Během první procházky vás autor zavede do horního Nového Města pražského, které si od dob svého založení Karlem IV. dokázalo zachovat jedinečnou mystičnost. Posvátnost magického kříže tvořeného pěti kostely se snoubí s trochou děsivosti, kterou vyvolávají lékařské instituce, které by člověk jen nerad navštívil. Můžete zde zavzpomínat na neslavně proslulá místa, jakými byly například „Hotel Díra“ a Jedová chýše, či naopak obdivovat jedinečnou krásu univerzitního městečka Albertov.

Prahu trochu jinak zažijete v nouzových koloniích Na Kotlasce a Na Hájku. I přes snahu města nouzové kolonie zlikvidovat zůstávají některé zachované až do dnešních dnů. S Petrem Ryskou zjistíte, že tato prapodivná stavení mají mnohem zajímavější historii, než by se mohlo zdát.

Nečekanou vesnickou atmosféru zažijete v Ďáblicích, kde do dnešní doby stojí mnoho fascinujících starých statků, krásný zámeček nebo třeba první pokusný panelák „výzkumák“. A aby toho vesnického kouzla nebylo málo, hned v další kapitole vás autor vezme na procházku ze starých Hlubočep až do Klukovského údolí. A tahle procházka bude opravdu stát za to, protože cestou uvidíte nejen nádhernou přírodu jako vystřiženou z westernu, ale taky mohutné viadukty a třeba kolem vás projede i starý parní vlak.

V závěrečné kapitole autor dokáže, že i známá místa skrývají mnohá překvapení. Tentokrát můžete objevit Prosek, jak ho rozhodně neznáte. Kousek od bloků panelových domů se totiž skrývá starobylá vesnička pyšnící se téměř tisíc let starým kostelem, mnohými zajímavými stavbami i divokou přírodou se skalami, útesy a jeskyněmi.

Projekt Petra Rysky Praha neznámá je v mnoha ohledech jedinečný. Autor oplývá výjimečným talentem podat fakta velmi čtivým způsobem. Ať již některou z jeho knih využijete jako netradičního průvodce na svých vlastních toulkách, či se budete během dlouhých večerů „toulat“ z pohodlí vlastního domova, bude vás to rozhodně bavit. Všechny jeho knihy jsou navíc doplněny užitečnými mapkami a velkým množstvím krásných fotografií.

Praha neznámá III
Autor Petr Ryska
Nakladatelství Grada