Recenze: Jiří Martínek – Dějepis v souvislostech

Všechno se vším souvisí. Alespoň v případě současných i historických událostí to platí stoprocentně. Když se však řekne slovo dějepis, málokdo si to uvědomuje. Mnohým žákům a možná i dospělým se spíše vybaví desítky letopočtů, které se s nenávistí museli učit, a podtržené nadpisy v sešitě jako „Velká francouzská revoluce“ či „Vláda Přemyslovců“ skrývající důležité kapitoly historie, ovšem naprosto vytržené z kontextu. Je kniha Dějepis v souvislostech učební pomůckou, která tohle dokáže změnit?

knihaObálka publikace Dějepis v souvislostech svému čtenáři slibuje, že mnohé historické události, které doposud vnímal samostatně, se mu díky této knize konečně propojí. Události probíhající souběžně v Čechách a dalších evropských zemích by měly být přiblíženy svěžím, moderním a zábavným způsobem. Co však tato kniha skrývá uvnitř svých desek? Bohužel asi ne to, co si představíte po přečtení anotace a vlastně i pod názvem celé knihy.

Název Dějepis v souvislostech ve mně evokoval poněkud odlišné představy, než co kniha reálně nabízí, z čehož pramenilo mírné zklamání. Celá publikace je postavena tak, že se vždy na jedné dvoustraně věnuje určitému významnému úseku světových dějin a zároveň událostem, které se odehrály na našem území ve stejném období. Časové zařazení je však bohužel také jedinou spojnicí, slibované „souvislosti“ budete hledat marně.

Sama o sobě je však kniha velmi hezká. Světové a české dějiny jsou na každé dvoustraně graficky odděleny třemi časovými osami. Na nich jsou přehledně vyznačeny vlády jednotlivých panovníků, významné bitvy, okupace či jiné významné události. Kniha je také plná zajímavých fotografií a obrázků doplněných stručnými popisky. Dále zde naleznete malé šedé „boxíky“ pojmenované „Věděli jste, že…“, které vám vždy jednou větou představí nějakou historickou perličku.

Kniha Dějepis v souvislostech je již na první pohled velmi útlá, což je poměrně překvapující, protože obsahově pokrývá dobu od pravěku až po nedávnou minulost. Není tedy příliš překvapivé, že texty, navíc doplněné bohatou obrázkovou přílohou, jsou pouze velmi stručným shrnutím. Vhodná je tedy spíše jako doplňující učební pomůcka, než jako samostatný studijní materiál.

Dějepis v souvislostech je kniha vhodná především pro děti na druhém stupni základní školy. V kombinaci s běžnými sešity a učitelským výkladem bude jistě osvěžující učební pomůckou. Sáhnout po ní mohou také dospělí čtenáři, kteří si chtějí v rychlosti osvěžit své dějepisné znalosti.

Ukázka:
Severní Evropa dlouho nikoho nezajímala. Žily tu germánské kmeny, živící se lovem a zemědělstvím, vyznávající si svá božstva a známější byli snad jen tím, že byly schopny dlouhých plaveb po moři. Říkali si Vikingové, snad od norského slova vík (= záliv). Až v 8. století se to z neznámých důvodů změnilo.

Roku 793 vikinští námořníci dobyli a vyplenili klášter Lindisfarne ve východní Anglii. A pak následovaly další nájezdy: odvážní Dánové, Norové a Švédové na svých lodích přistáli u břehu a zaútočili na město a klášter, který důkladně zničili a vykradli, přičemž se neštítili žádných krutostí. Nešířili žádnou víru, nechtěli připojit nová území pod svou vládu. Jediné, co je zajímalo, byla kořist. Skotsko, Anglie, Francie, severní Německo, ale i obyvatelé území podél Baltského moře – ti všichni poznali krutost vikinských bojovníků.

Dějepis v souvislostech
Autor Jiří Martínek
Nakladatelství Fragment