Recenze: Petr Nutil – Média, lži a příliš rychlý mozek

5

Hoaxy, fake news, dezinformační weby, postfaktická společnost, click-baiting. Pravděpodobně jste některé z těchto termínů, ne-li všechny, již slyšeli. Jsou úzce spjaty s naší přítomností, ale jen málokdo by je označil za kladné jevy. Setkáváme se s nimi denně, ať už vědomě či ne, a jen těžko se v nich orientujeme. Chcete-li pomoci s jejich rozlišováním a obranou proti nim, můžete sáhnout po knize Petra Nutila Média, lži a příliš rychlý mozek s podtitulem Průvodce postpravdivým světem. Vydalo ji nakladatelství GRADA a po jejím přečtení budete mnohem lépe chápat, čemu v současnosti čelíme.

Petr Nutil je na internetu působící žurnalista a především šéfredaktor webu Manipulátoři.cz, jenž se zabývá stejnými tématy jako tato kniha. Je tedy jednou z nejpovolanějších osob, které mohou čtenáře seznámit s problematikou propagandy a účelných lží, jež se na nás v dnešní době díky internetu i svobodě ostatních médií hrnou v nepřeberném množství.

Média, lži a příliš rychlý mozek je kniha, která se, navzdory svému rozsahu necelých dvou set stran, zabývá velmi širokým tématem s mnoha odnožemi. Naštěstí pro čtenáře je přehledně a logicky členěna. Počátečních šest kapitol tvoří první část knihy, která se zaměřuje přímo na osobnost člověka a způsob, jakým zpracovává informace. Dozvíme se tedy, jak naše intuice často předběhne rozum a nedá mu šanci zvážit pravdivost a důležitost informací, jak moc mají lidé v sobě zakořeněnou poslušnost, jež jim sice během evoluce prospívá, ale může být i na překážku, či proč je tak snadné utvrzovat se v – byť pomýlených – radikálních názorech a zavírat oči i uši před pravdivými argumenty. Druhá část se ve zbylých devíti kapitolách zabývá vnějším působením na příjemce zpráv. Jejím tématem jsou nejen média, tradiční i moderní, ale i argumentační fauly, propaganda, případně ověřování si pravdivosti informací.

Kniha nepřináší nové a převratné poznatky, naopak je spíše kompilací dosavadních vědomostí v podání, které předkládá srozumitelně i pro laiky, mající zájem přiučit se něčemu z mediální gramotnosti a sami sebe chránit před vnější manipulací. Petr Nutil v každé kapitole využívá myšlenek či výzkumů, které provedl již někdo před ním. Nebojí se sáhnout hluboko do minulosti, když předkládá názory císaře Marka Aurelia či cituje z Talmudu, prezentuje myšlenky zahraničních autorit, například Philipa Zimbarda a Timothyho Snydera, ale obrací se též k českým autorům, jako jsou Karel Čapek, František Koukolík a Erik Tabery.

Postoje autora jsou z knihy sice s trochou snahy čitelné, ale víceméně se až do samého závěru snaží zachovat maximálně neutrální postoj. Možná právě z toho důvodu velké části knihy chybí konkrétní příklady, na kterých by Petr Nutil demonstroval probíraný jev a ještě tak čtenáři pomohl hlouběji jej pochopit. Je to svým způsobem pochopitelné a zároveň škoda. Pokud v některých pasážích okrajově zmíní například účelové lži politických představitelů, jen málokterému čtenáři se nevybaví určitý příklad z nedávné doby. Kýžené příklady se vyskytují převážně v poslední třetině knihy v kapitolách zabývajících se argumentačními fauly, hoaxy a propagandou. Někdy čtenáře až zamrazí, když srovná minulé metody působení na emoce lidí, například nacistické a komunistické, s těmi dnešními a uvědomí si, že mezi nimi není zásadní rozdíl. Opravdu emotivní projev si autor nechává až na závěr, kde cituje Jana Zábranu. Velmi dobře jeho slovy demonstruje, kam až může společnost dojít, pokud se neobtěžuje kriticky myslet.

Kniha má i pochopitelný sociální přesah. Ať už je, či není pravda, že je současná česká společnost polarizována, kniha potěší především ty, kteří bez rozmyslu nepodléhají politickým slibům, hysterickým výkřikům na internetu či strašení hrozbami, které jsou někdy vzdálené, jindy dokonce nereálné. Mnohem více by však tato lehce stravitelná a zároveň základní lekce mediální gramotnosti a kritického myšlení pomohla těm, kteří mají tendence lecčemu uvěřit a přijímat to, co umně rozbouří jejich emoce.

Pro českého čtenáře je navíc výhodné zaměření knihy na české prostředí. Ačkoli rozebírané fenomény nejsou typické pouze pro naši domovinu, většina je představena nejen jako globální problém, ale též v českém kontextu.

Kniha funguje především jako skvělý úvod do problematiky mediální gramotnosti a kritického myšlení. Nenajdete zde jednoduchý seznam webových stránek či autorů, kterým je radno se vyhýbat, ale s trochou snahy vám porozumění těchto fenoménů dohromady s praktickými návody, jak odolat argumentačním faulům, nepodléhat propagandě či ověřovat si informace na internetu, pomůže zachovat si vlastní rozum. Petr Nutil ostatně přiznává, že se snaží přispět k šíření mediální gramotnosti a kritického myšlení. Je to patrné i z toho, že klíčové informace v knize několikrát opakuje. Pro někoho to může být otravné, jiným to pomůže zapamatovat si to nejdůležitější. Čtenářům, kteří se o tato témata zajímají hlouběji, toho kniha mnoho neposkytne. Většině českého obyvatelstva, vlastně nejen toho českého, se však přečtení takové publikace může velmi vyplatit.

Média, lži a příliš rychlý mozek
Autor Petr Nutil
Nakladatelství Grada