Recenze: Brian Christian, Tom Griffiths – Algoritmy pro život

5

Stává se vám, že si prostě nemůžete vybrat? Někdy býváte ochromeni volbami, nebo naopak máte pocit, že jste prošvihli tu správnou příležitost? Ať už se jedná o výběr školy, partnera, dovolenou či místo k parkování? Tak právě pro vás je tu kniha Algoritmy pro život z nakladatelství Jan Melvil Publishing. Začtěte se a skoncujte s nerozhodností.

algoritmy-pro-zivotBojujete často s nerozhodností a kladete si otázky jako: Čemu se mám v práci věnovat nejdřív? Bude lepší zaparkovat na prvním volném místě, nebo jet dál do centra? Kolik bytů mám projít před rozhodnutím o koupi? Půjdeme večer do restaurace, nebo se najíme doma? Najdu dvě stejné ponožky? A proč je třeba lepší strategie zlatokopectví, než hledání pravé lásky?

Vydechněte. Nejste v tom sami. V každodenním životě mnoho z nás neustále řeší obdobu nejtěžších problémů, jimiž se zabývají informatici. Zkusme proto využít jejich znalostí. Od počítačů přeci nečekáme váhání, neefektivní práci ani lítost nad špatným rozhodnutím – proč tedy nevyužít počítačových postupů pro optimalizaci našich každodenních rozhodnutí?

Kniha Algoritmy pro život se proto zabývá co nejvyladěnějším řešením našich záležitostí. Upozorňuje na to, které věci je důležité udělat hned, a kdy je možné ještě vyčkat. Informuje nás o tom, jak dělit svou pozornost nebo kolik chaosu je ještě vhodné akceptovat. Varuje také, do jaké míry máme poznávat nové věci a užívat si ty ověřené.

Může vám publikace Algoritmy pro život změnit život? Možná. Záleží na tom, zda se prokoušete jejími hustě popsanými stránkami. Myšlenky obsažené v knize jsou totiž velmi zajímavé, ale zabalené do dosti neproniknutelného kabátu. Text se nečte úplně nejsnadněji, kniha se příliš nehodí pro ranní čtení v metru či autobusu na cestě do práce. K jejímu přelouskání je zapotřebí ticho, klid a čas. Ten hlavně. Kdo však vydrží, získá několik velmi cenných tipů. Někdy překvapivých, jindy vlastně docela snadno odvoditelných.

Co mi vyšlo jako dosti výtěžné, bylo pravidlo 37 %. Toto číslo optimalizuje proces hledání, ať už se jedná o koupi bytu, nalezení vhodného zaměstnance či volbu životního povolání. Pokud chcete například koupit byt a máte na jeho hledání 6 měsíců. První dva měsíce zkoumejte, hledejte možnosti, srovnávejte nabídky. A po uplynutí tohoto času kupte ten první, který byl lepší než všechny dosavadní.

Nebo si stanovte jedno hlavní kritérium, u kterého je možné percentilové seřazení. Například pokud zvažujete koupi nového telefonu, stanovte si jedno kritérium. Může tím být hodnocení uživatelů na webu, přičemž zadáte cenovou relaci, kterou jste ochotni za telefon vydat. A pak si vyberte ten telefon, který má nejlepší hodnocení. Velmi prosté.

Další velmi pěknou myšlenkou bylo zvažování mezi užíváním a zkoumáním nového. Kdy je zkrátka dobré se zastavit a už nezkoušet nic dalšího? A především jak potom nelitovat svého rozhodnutí?  Za jednu z osvědčených myšlenek autoři považují tu, že z dlouhodobého hlediska představuje optimismus nejlepší prevenci proti výčitkám. A tento přístup se mi zatím vyplatil.

Co bych ještě dodala? Škoda, že jsem si knihu Algoritmy pro život nepřečetla už dřív. Jen bych ocenila členitější zpracování textu s jasně zdůrazněnými hlavními myšlenkami. Knihu doporučuji proto všem nerozhodným, tápajícím, nebo nad míru efektivním a optimalizujícím. Ti v knize najdou doopravdy to svoje. A s aplikací několika pravidel se jim možná i dost usnadní život.

Algoritmy pro život
Autor Brian Christian, Tom Griffiths
Překlad Filip Drlík