Recenze: Cal Newport – Tak dobří, že vás nepřehlédnou

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Chtěli byste práci, která vás bude fakt bavit? Hledáte tu pravou a jedinou správnou a ne a ne ji najít? Ale co když je to trochu jinak? Co když to není tak přímočaré, jak se v rozvojových knihách a televizi tvrdí? Je hypotéza následování své vášně v profesní sféře doopravdy úspěšná? Ne, vášeň je na nic, práci snů získáte díky dovednostem. To alespoň tvrdí vysokoškolský profesor Cal Newport v knize Tak dobří, že vás nepřehlédnou z nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Tápete v profesním životě? Nevíte, jaká práce by vám přinesla spokojenost a naplnění? Hlavě se při jejím hledání neřiďte omílanou radou, abyste „následovali svou vášeň“ a „dělali to, co milujete.“ Tato poučka není jen romantickým mýtem, ale je přímo nebezpečná – vede k chronické fluktuaci a k úzkostem, jakmile váš sen nevyhnutelně narazí do betonové zdi reality.

CalNewport, profesor informatiky na Georgeotownské univerzitě a autor několika bestsellerů z oblasti osobního rozvoje, má lepší radu: pocit pracovního štěstí vám nepřinese „to pravé vysněné zaměstnání“, ale vaše dovednosti a vaše žádanost na trhu práce. Kniha vyvrací desítky let opakované kariérní rady a ukazuje, že ideální zaměstnání si můžete, ba dokonce musíte vybudovat sami. A především vás naučí, jak se k němu postupnými kroky dopracovat.

V této oči otevírající knize se dozvíte například: proč je snaha hledat práci na základě nadšení škodlivá, na jakém pracovním trhu se pohybujete a co z toho pro vás vyplývá, co je to kariérní kapitál a jak ho cílevědomě budovat; že skvělé zaměstnání má zpravidla tři hlavní rysy: je kreativní, uplatňujete díky němu svůj vliv a máte nad svou prací kontrolu; co je pravidlo pozoruhodnosti a čím se dopracujete k mistrovství ve svém oboru; jaké pasti vás čekají na cestě k větší pracovní svobodě a jak se jim vyhnout.

Jedním z pozitiv knihy je její skvělá struktura. Díky ní se publikace Tak dobří, že vás nepřehlédnou nejenom dobře čte, ale i snadno pamatuje. Kniha se totiž dělí do několika kapitol, které začínají úvodem shrnujícím celý následující úsek. Poté následuje příběh člověka a poučení z něj. Autor poté rozebírá důležité poznatky a popisuje, jak je převést do praxe. Na konci knihy najdete shrnutí – přehled nejdůležitějších poznatků a cest ke skvělé kariéře, slovníček pojmů a příběhů lidí, kteří mají práci, kterou milují.A k tomu v průběhu celé knihy samozřejmě nechybí chytré argumenty, jejichž hlavní myšlenkou je, že úsilí vynaložené při záměrném získávání dovedností je důležitější než samotné prvotní pracovní nadšení.

Možná vás také bude šokovat tak jako mě skutečný příběh začátku úspěchu StevaJobse. Ne, vážně, nemiloval počítače. Jeho snem nebylo stát se vizionářem a lídrem v oblasti IT. Ne, kdyby SteveJobs skutečně šel za hlasem svého srdce, pravděpodobně by se stal zenovým mistrem. Ale využil příležitosti, která se mu nabízela. Zprvu jen, aby si přivydělal, teprve poté ho práce zaujala, zamiloval si ji a byl v ní úspěšný. A tento pracovní scénář autor čtenářům nabízí a dále rozvíjí.

Kniha zkrátka boří mýtus „běž za svým snem, dělej, co tě baví, a peníze přijdou samy“, ale říká spíše „pracujte, tvrdě na sobě dřete, nabídněte trhu kvalitní dovednosti a uspějete“. A pokud tuto cestu absolvujete, naleznete práci, kterou budete milovat. Práci, která bude poskytovat dostatek kreativity, vlivu a kontroly. Bez kvalitních dovedností a zkušeností si z vás, holt, nikdo na zadek nesedne. Tečka. Ale pokud na trhu nabídnete ojedinělé a expertní znalosti, pravděpodobně máte o práci snů postaráno.

A to je dobré si připomínat. Protože bohužel v tomto ohled užijeme v instantní společnosti – v době, která je zrychlená a poskytuje nám až příliš mnoho příběhů o úspěšných lidech, aniž bychom viděli tu tvrdou práci, která se za jejich úspěchem skrývá. Hodně mladých očekává, že hned dostanou zajímavou práci, skvělé projekty, flexibilitu a manažerskou pozici. Ano, i to je možné. Některé pozice mohou přinášet tyto benefity rychleji než jiné, ale většinou to trvá. A proto ne vždy jsou představy mladých lidí v souladu s realitou. A když to nevyjde, tak jsou zklamaní a cítí se podvedení. „Práce nemá smysl, jiná bude lepší,“ říkají si. A hledají dál. A pak zůstávají v kolotoči očekávání a frustrace. Jenže skvělý kariérní kapitál se nezíská přes noc, ale až za několik let usilovné práce. Někdy spojenou se stresem, neúspěchy a překonáváním obtíží. Jenže pak když se tím člověk přebrodí, může začít vynikat a s tím se zvýší i jeho možnosti, porostou finance i radost z práce.

A právě proto se Cal Newport snaží otřást tímto mýtem: „Následuj svou vášeň a uspěješ“ a předkládá nový pohled na kariéru. Není však jediný. Na podobné téma už narážela například Angela Duckworth ve své knize Houževnatost – síla vytrvalosti a vášně. Ta přišla s myšlenkou, že základní ingrediencí všech vynikajících výkonů je houževnatost, kombinace dlouhodobé vášně pro jeden životní cíl a vytrvalosti. Cal Newport je oproti tomu velmi razantní. Pro myšlenku vášně nehoří, nepovažuje ji za tak důležitou, jako schopnost pracovat správně. Podle něj není vášeň tím, co způsobuje lásku lidí k jejich práci. Spíš přichází až poté, co člověk získá znalosti a ví, že něco umí. V tomto ohledu více souhlasím s Angelou Duckworth. Podle mě je důležité obojí. Možná však byl tak razantní právě proto, aby otřásl tímto míněním.

Kniha Tak dobří, že vás nepřehlédnou změnila můj úhel přemýšlení nad prací hned v několika bodech. A rozhodně ta změna stála za to. Publikaci proto určitě doporučuji všem, kteří tápou, hledají, zkrátka zrovna nemají práci svých snů. Možná díky ní změní úhel pohledu na svou budoucnost. Takže co teď? Vyhrnout si rukávy, přečíst si knihu a pustit se do práce. Odměna vás (za dlouhý čas) nemine.

Tak dobří, že vás nepřehlédnou
Autor Cal Newport
Překlad Jan Šimral