Recenze: Judith Orloff – Průvodce pro vysoce citlivé lidi

Máte rádi lidi, ale cítíte se nepříjemně ve velkých skupinách a davy vás přímo děsí? Máte pocit, že se unavíte rychleji než osoby ve vašem okolí? Dokážete se velmi rychle vžít do situací, které prožívají ostatní, a dokonce na sobě intenzivně pociťujete jejich emoce? Dělá se vám špatně z ostrého světla, nadměrného hluku či nejrůznějších chemikálií a umělých látek? Máte pocit, že nejvíc energie dočerpáte během pobytu v přírodě, ve chvílích, kdy můžete být úplně sami, nebo uprostřed malé skupinky svých nejbližších přátel či rodiny? Pokud jsou vaše odpovědi převážně kladné, pak je velmi pravděpodobné, že patříte k tzv. vysoce citlivým osobám. V tom případě by vaší pozornosti rozhodně neměla uniknout knížka Průvodce pro vysoce citlivé lidi autorky Judith Orloff.

knihaKaždý člověk, který se řadí k vysoce citlivým osobám, s největší pravděpodobností mnohokrát během svého života slyšel, že je „citlivka“, že si věci nesmí „tak brát“, nebo že se má „obrnit“. V horších případech se ženy mohou setkávat s obviněními, že jsou přecitlivělé a hysterické, vysoce citliví muži zase mohou být nařčeni ze slabošství či zženštilosti. Vysoká citlivost přitom není věcí, kterou lze ovlivnit pouhou vůlí či postojem k životu.

Vysoce citliví lidé mají extrémně reaktivní nervovou soustavu. Jinými slovy, lze říct, že nemají stejné filtry, které blokují vnější podněty, jako ostatní lidé. Veškerý hluk, pachy, ostré nebo umělé světlo, chutě, ale především také emoce a nálady ostatních lidí tedy vnímají mnohonásobně intenzivněji. V důsledku toho vysoce citlivým lidem často připadá, že je svět příliš zahlcuje, pociťují chronickou únavu a nezřídka se potýkají s nejrůznějšími zdravotními problémy. V dnešním světě, kdy je u lidí ceněna především průbojnost, společenská energická povaha a schopnost podávat vysoké výkony ve všech myslitelných oblastech života, mohou tyto jemné, přemýšlivé a často spíše tiché typy osobností často nabýt dojmu, že se od svého okolí značně liší a že s nimi není něco v pořádku. Z výzkumů přitom vyplývá, že vysokou citlivost vykazuje přibližně dvacet procent populace, přičemž míra senzitivity se může lišit.

Každý pátý člověk má tedy život poněkud ztížený intenzivnějším způsobem prožívání. Pokud sami nepatříte mezi vysoce citlivé lidi, stále je velmi pravděpodobné, že citlivou osobností je někdo z vašeho nejbližšího okolí. Mohou to být vaši blízcí přátelé, partner/ka, rodiče nebo vlastní děti. Nastudovat si o daném tématu více informací tedy rozhodně není ztráta času. K tomu vám může výborně posloužit právě kniha Průvodce pro vysoce citlivé lidi.

Autorka Judith Orloff sama patří mezi vysoce citlivý typ lidí. Ačkoli dnes považuje svou citlivost za velký dar, sama přiznává, že tomu tak vždy nebylo. Snad proto se jejím životním posláním stalo učit vysoce citlivé lidi, jak se svou citlivostí co nejlépe zacházet, aby dokázali předejít citovým zraněním, stresu či vyhoření a naučili se citlivost vnímat jako přednost a dar, kterými ve skutečnosti je. Judith Orloff pracuje jako psychiatrička se zaměřením na vysoce citlivé. Mimo to je velmi aktivní spisovatelkou a pořádá i nejrůznější kurzy a semináře. Jedním z jejích cílů je propojování vysoce citlivých osob do komunit, aby si při setkávání s podobnými typy lidí mohli lépe uvědomit, že to, co prožívají, je zcela normální.

Stejné poselství nese i kniha Průvodce pro vysoce citlivé lidi. Na stránkách této poměrně útlé publikace přináší autorka celou řadu zajímavých informací. Přibližuje, co to vlastně vysoká citlivost je, a to nejen na základě vědeckých výzkumů, ale také na svém vlastním životním příběhu či příbězích svých pacientů. Podrobně popisuje, jaké výzvy mohou vysoce citlivé zaskočit například v práci, ve vztazích i v rodičovství. Celá kniha je napsána v laskavém a pozitivním tónu, který ukazuje citlivost ve zcela jiném světle. Autorka přináší čtenářům celou řadu doporučení, jak si v někdy poměrně drsném světě zachovat svou osobnost, soucit i empatii, ale přitom se stát silnějším a odolnějším člověkem. Ve svém přístupu se nevyhýbá ani alternativnějším přístupům, jako jsou nejrůznější duchovní či meditační cvičení.

Knihu Průvodce pro vysoce citlivé lidi mohu vřele doporučit nejen čtenářům, kteří mají podezření, že by do skupiny vysoce citlivých lidí mohli patřit. Jedná se o laskavého průvodce, který ukazuje, že být citlivou osobností není něco, za co by se lidé měli stydět či považovat za špatné, ale ve skutečnosti se jedná o velký dar. Vysoce citliví lidé totiž intenzivněji prožívají nejen negativní emoce, ale i ty navýsost pozitivní. Pokud k sobě umí správně přistupovat, mohou prožít velmi šťastný, naplněný život a svou jemností, intuicí a hlubokým porozuměním vnášet světlo do života ostatních.

Citliví lidé jsou zranitelní a zároveň silní. Představují nový model lídrů. Mají obrovský vliv na lidstvo, neboť usilují o vzájemné porozumění a cestu k míru v osobním životě i celosvětovém měřítku. Ale podobné revoluce mívají dlouhodobější dopad jen tehdy, když jdou samotní revolucionáři příkladem a pracují se svými emocemi i spiritualitou. Pak jsou pozitivní politické, sociální a ekologické změny, které tolik potřebujeme, uskutečnitelné. Díky své citlivosti můžete rozpoutat revoluci soucitu a zachránit svět.
Mám ráda slova ekologa Davida Orra: „Planeta nepotřebuje víc úspěšných lidí. Planeta zoufale potřebuje mírotvorce, léčitele, obnovitele, vypravěče a láskyplné osobnosti. Potřebuje, aby lidé žili dobře. Potřebuje osobnosti, které mají morální odvahu zapojit se do boje o to, aby byl náš svět obyvatelný a humánní, přičemž tyto osobnosti mají jen málo co do činění s úspěchem v tom smyslu, jak je definován v naší kultuře.“ (str. 163)

Průvodce pro vysoce citlivé lidi
Autor Judith Orloff
Překlad Ivana Sýkorová