Recenze: Matthew Walker – Proč spíme

5

Existuje lék, který výrazně přispívá k dlouhověkosti člověka, posiluje jeho paměť i kreativitu, pomáhá mu vypadat přitažlivě, být štíhlejší, snižuje riziko onemocnění rakovinou a demencí, výskytu infarktu, diabetu i méně vážných nemocí, jako je chřipka či rýma. Má blahodárný vliv též na mentální zdraví člověka a posiluje pocit štěstí. Jednou z jeho dalších výhod je fakt, že je zcela zadarmo a ani pro něj nemusíte chodit ke svému oblíbenému lékárníkovi. Jak jste jistě pochopili z nadpisu, touto zázračnou medicínou je spánek, který nás provází od počátku našich životů.

Tuto zdánlivě obyčejnou, byť nevyhnutelnou činnost však mnozí z nás zanedbávají, ať už pod tíhou starostí, či prosté možnosti dělat něco jiného. Že se to však v dlouhodobém i krátkodobém horizontu nevyplácí a jak to můžete zlepšit, vám vysvětlí advokát a propagátor zdravého spánku Matthew Walker. Jeho kniha Proč spíme s podtitulem Odhalte sílu spánku a snění je určená nejen těm, kteří chtějí zlepšit svůj spánek, ale vlastně všem, kteří by rádi zdokonalili svůj život.

proc-spimeAutor knihy je původem anglický neurovědec působící na univerzitě v Kalifornii a především, jak sám zdůrazňuje, milovník spánku. Jeho odbornost stejně jako postoj k tématu – zcela určují ráz i obsah knihy. Pokud po Proč spíme sáhnete, neočekávejte jednoduché rady pro laiky nebo snad snář. Dílo Matthewa Walkera je možná určené všem a nejedná se primárně o vědeckou publikaci, ale lehké čtivo pro každého to není. Pokud vás odrazují výrazy jako cirkadiánní rytmus, melatonin či chronotyp budete si je muset osvojit. Byla by totiž škoda nechat se jimi odradit od knihy, která nepatří k nejzábavnějším, jakkoliv se o to autor, občas trochu křečovitě, snaží, ale může velmi prospět vašemu tělesnému i duševnímu zdraví.

Kniha zkoumá spánek ze všech možných a snad i nemožných úhlů. Vysvětluje čtenáři, co se děje s tělem i mozkem během spánku, co jej ovlivňuje a jak na nás dostatek spánku či nevyspalost působí v bdělém stavu. Seznamuje také s rozdíly ve spánku zvířat a lidí, popisuje stádia spánku a jejich význam, proměny spánku v různých etapách života, stejně jako důležitost snění. Kniha zmiňuje velké množství pokusů na zvířatech i lidech, které pomohly odhalit taje spánku. Některé z nich jsou až drastické a většině čtenářů se o nich nebude číst snadno.

Ačkoli Matthew Walker rozdělil svůj text do čtyř částí, které dále dělí na kapitoly, působí kniha mírně chaoticky. Dále některé zajímavé informace víceméně zapadnou, zatímco jiné se často opakují. Autor sám čtenáře nabádá, že nemusejí číst knihu popořadě a mohou zvolit ty pasáže, které je nejvíce zajímají. Až na několik výrazů, jejichž vysvětlení tak mohou minout, by takové čtení na přeskáčku nemělo vadit.

Proč spíme obsahuje velké množství poznámek a odkazů na literaturu, odborné články či zveřejněné výsledky bádání. U některých tvrzení, především těch statistických, o které se autor při argumentaci opírá, však odkazy na zdroje scházejí.

Matthew Walker se ke své dvě dekády trvající lásce ke spánku přiznává hned na začátku. Nelze tedy čekat, že se o něm bude vyjadřovat jakkoliv negativně, dá-li se spánek vůbec kritizovat jako něco špatného. Naopak předkládá znepokojující množství důkazů o tom, jak moderní lidé narušují svůj spánek a jak tím ubližují sobě i svému okolí. Umělé světlo, především to z LED žárovek, brzké vstávání, stres, nikotin, kofein, prášky, paradoxně i ty na spaní, budíky, vytápění a spousta dalších – pro mnohé zcela běžných – součástí moderního života nabourává náš spánek a zvyšuje tím riziko autonehod, chorob, od těch méně závažných až po smrtelné, úrazů i emoční nestability. Obdobně nedostatečný či nekvalitní spánek snižuje naši výkonnost, kreativitu, schopnost soustředění se, racionální myšlení a samozřejmě nejen ty.

Jen v několika málo případech chybí odpovědi na otázky, které mohou čtenáře napadnout. Walker například takřka nezmiňuje, jaké dopady má na lidský organizmus přemíra spánku, byť se obšírně věnuje jeho nedostatku.

Snaha o spánkovou osvětu však není omezena jen na vztyčování pověstného varovného prstu. Autor čtenářům také radí, jak mají zkvalitnit vlastní spánek a s ním i své žití. Vědecká zjištění svá i kolegů shrnuje na konci knihy do dvanácti stručných a jasných doporučení pro čtenáře. Matthew Walker ale zachází ještě dál a nabízí rady i firmám, státním institucím, jako jsou školy, nemocnice i celé státy.

Proč spíme představuje ten nejlepší zdroj motivace pro věnování více času i péče jedné z možná nejběžnějších, ale také nejdůležitějších součástí našich životů. Nepřekládá jen alarmující statistiky, výsledky výzkumů a příklady z praxe, nabízí též řešení od osobní po státní úroveň. Navzdory faktu, že v některých pasážích bude velkou část svých čtenářů nudit, ostatně sám autor na začátku vtipkuje, že jen uvítá, pokud si u jeho díla zdřímnete, nabízí takové množství životně důležitých informací, že stojí za to se těmi slabšími pasážemi prokousat. Dáte-li knize šanci, může vám zásadním způsobem pomoci při změně vašich návyků k lepšímu a spokojenějšímu životu. Něco takového nenabízí každá publikace.

Proč spíme
Autor Matthew Walker
Překlad Filip Drlík