Recenze: Roberto Valenzuela – Perfektní fotografie

5

Perfektní fotografie amerického fotografa Roberta Valenzuela z nakladatelství ZonerPress je jednou ze vzácných publikací určených pro pokročilé i profesionální fotografy samouky. Autor v podtitulu slibuje proniknutí do tajů nejen svatební fotografie a očekávání naplňuje.

Mezi hlavní přednosti Perfektní fotografie patří nejen autorova schopnost odhalit a pojmenovat podstatu dobrého snímku, ale také důraz, který klade na praktické procvičení nabitých znalostí. Jeho cílem je naučit vás myslet jako fotograf, což mimo jiné znamená naučit se vědomě a cíleně pracovat s přirozeným i umělým světlem, s kompozicí, prostorem nebo sebejistě komunikovat s klienty tak, aby porozuměli vašim požadavkům a cítili se s vámi uvolněně. Poznatky můžete uplatnit i při focení párů nebo portrétů.

Publikace se dělí na čtyři části: Lokace, Pózy, Provedení a Promyšlený trénink. „Občas nás to táhne, abychom naše fotografie nafotili na místech, které naplňují ,status quo‘ toho, co je krásné, jako je park, fontána nebo jezero. Ano, jsou to nádherná místa, ale o tom profesionální fotografie není,“ (Str. 173) zdůrazňuje autor a svoji myšlenku potvrzuje poutavým portrétem svého klienta s měkkým bočním osvětlením tváře na tmavém pozadí, který vyfotografoval v jakési náhodné garáži. Spíše než vhodné místo hledal zajímavé světlo, které je pro něj obzvlášť důležité a pracuje s ním v knize víceméně nepřetržitě.

První část Lokace se dělí na další kapitoly, ve kterých se autor snaží prohloubit naše vnímání prostoru a kompozice. Ukazuje mimo jiné, jak se dá kreativně pracovat s geometrií, jak docílit perfektní fotografie vyvážením jednotlivých prvků v prostoru, jak využít barev, stínů, siluet a odrazů, kterými můžete i vyprávět příběh; anebo vzorů a opakování. Přestože profesionální fotografové některé z těchto postupů ve své práci běžně využívají, může být úleva ujasnit si, jak a proč funguje to, co má mnoho z nich spíše odpozorované a používá z praxe více intuitivně než vědomě.

Druhá část Pózy je neméně důležitá a zajímavá. Roberto Valenzuela předává čtenáři zkušenosti a osvědčené tipy, které piloval celé roky. Seznamuje nás s Pěti klíčovými technikami pózování, dodává Tabulku pozic, jako jsou pozice v chůzi, hravé, akční a v pohybu, interpretační, jak se dá pracovat s popředím a pozadím a co je nejdůležitější pro to, aby vám jako fotografovi klienti věřili a cítili se s vámi dobře.

A co se tu dozvíte o částech Provedení a Promyšleném tréninku? To vám nechám jako překvapení, ale vězte, že cvičení dělá mistra, což potvrdí nejeden profesionální fotograf.

Kdykoli fotím, myslím především na čtyři věci: Osvětlení pomocí nasměrování, Jednoduchost prostřednictvím zredukování, Krása prostřednictvím správného úhlu a Perspektiva prostřednictvím objektivu. Vím jistě, že když si tyto čtyři prvky budu pamatovat, vytvořím skvělé fotky.“ (Str. 263)

Perfektní fotografie
Autor Roberto Valenzuela
Překlad Klaudia Teichmanová