Recenze: Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund – Faktomluva

1 1 1 1 1 (7 hlasů)
5

Nakladatelství Jan MelvilPublishing vydalo v září roku 2018 publikaci, o níž Bill Gates prohlásil, že se jedná o „...jednu z nejdůležitějších knih, které jsem kdy četl - nepostradatelný návod, jak jasně přemýšlet o světě.” Kniha nesoucí název Faktomluva: deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají (angl. název Factfulness: Ten Reasons We’Re Wrong About the World - and Why Things Are Better Than You Think) je dle B. Gatese tak důležitá pro pochopení světa, že ji daroval všem americkým vysokoškolským absolventům roku 2018.

faktomluvaAutory 352 stránkové knihy jsou Hans Rosling, Ola Rosling a Anna Rosling Rönnlund. Hlavní autor, Hans Rosling (1948-2017), byl švédským lékařem, statistikem, vědcem, polykačem mečů (ti, kteří po knize sáhnou, se dozví, proč je i toto nadání autora důležité), poradcem WHO, UNICEFu a několika dalších humanitárních organizací a spoluzakladatelem nadace Gapminder popularizující fakta o stavu světa. Přednášel pro finanční instituce, korporace a nevládní organizace. Jeho deset vystoupení na TEDu má přes 35 milionů zhlédnutí. Časopis Timejej zařadil mezi sto nejvlivnějších světových osobností. Poslední rok svého života autor zasvětil napsání Faktomluvy.

Ola Rosling, syn Hanse Roslinga, a Anna Rosling Rönnlund, snacha Hanse Roslinga, jsou spoluzakladateli organizace Gapminder. Oba připravovali vystoupení Hanse Roslinga na TEDu a jeho další přednášky, vyvíjeli grafiku a prezentace pro Gapminder a vytvořili nástroj pro tvorbu bublinových grafů Trendalyzer, který později koupil Google a které Hans Rosling označil za hlavní zbraň v jeho boji proti nevědomosti (str. 33).

Autoři se do čtenářů pustí zostra. Hned v úvodu (na str. 13-15) jim na hlavu hodí třináct testovacích otázek, pomocí kterých jim ukážou jejich nevědomost o situaci ve světě. Čtenáři se však nemusí bát. Jak autoři tvrdí, podobnou nevědomostí, jakou trpí čtenáři, trpí většina obyvatel této planety – nevědomost o situaci ve světě je rozsáhlá a silně zakořeněná. Recenzentovi se povedlo správně odpovědět jenom na pět otázek (z toho jednu tipnul pouze náhodou).

V úvodu pak autoři vysvětlí i cíl knihy. Chtějí čtenáře naučit, jak rozpoznat záměrně zdramatizované příběhy a informace, a seznámit je s několika myšlenkovými nástroji, s nimiž budou schopni své dramatickéinstinkty kontrolovat. Autoři slibují, že čtenáře naučí přehodnotit mylné názory a pomohou jim získat světonázor založený na faktech. Současný nedostatek znalostí o stavu světa je totiž dle autorů Faktomluvy nejpalčivějším problémem současnosti (str. 58).

V deseti kapitolách se tak autoři věnují deseti dramatickým instinktům, které lidem brání vidět svět v reálných obrysech. Čtenáři si tak mohou přečíst o instinktu propasti, instinktu negativity, lineárnosti, strachu, zkreslení velikosti, osudovosti, jedné perspektivy, obviňování nebo instinktu urgentnosti. Všechny tyto instinkty stojí za našimi chybnými názory na svět.

V každé kapitole autoři poskytují návod, jak se danému dramatickému instinktu vyhnout, jak jej dostat pod kontrolu. Svůj výklad, který je již sám o sobě čtivý a lehce pochopitelný, doplňují grafy a ilustracemi. V závěru každé kapitoly je krátké shrnutí rozebíraného tématu – instinktu.

V prvních deseti kapitolách Faktomluvy se tak čtenáři dozví, že dělení zemí na rozvojové a rozvinuté již dávno neplatí (namísto toho je vhodnější dělit svět do čtyř úrovní), že světová populace nebude prostě růst a růst, že je rozdíl mezi věcmi děsivými a nebezpečnými a že pokud jste dobří v používání kladiva, tak byste si měli hledat kamarády se šroubovákem, hasákem a krejčovským metrem.

Jedenáctá kapitola je věnována radám autorů, jak v praxi aplikovat poznatky z předchozích deseti kapitol.

V závěru publikace čtenáři mohou prolistovat doslov Oly Roslinga a Anny Rosling Rönnlund napsaný po smrti Hanse Roslinga, poděkování, dodatek, poznámky autorů, zdroje a rejstřík, zároveň se mohou dočíst něco málo o životě všech tří autorů (str. 350-352). Dodatek obsahuje informace o počtu osob odpovídajících správně na otázky položené v úvodu knihy v jednotlivých zemích (test se prováděl v Austrálii, Belgii, Finsku, Francii, Japonsku, Jižní Koreji, Kanadě, Maďarsku, Německu, Norsku, Spojeném království, Španělsku, Švédsku a USA).

Faktomluva přestavuje chápání světa na základě faktů, které by si měl osvojit každý, kdo chce skutečně porozumět dnešnímu světu a být schopen střízlivě vnímat jeho stav. Pokud i čtenáři dospějí k závěru, že se nejedná o nejdůležitější knihu, kterou kdy četli, recenzent je přesvědčen, že určitě bude patřit mezi ty důležitější.

Název knihy: Faktomluva: deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají

Autor: Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund

Překladatel: Eva Nevrlá