Recenze: Luděk Bouška, Martin Lukeš – Fotografujeme digitální zrcadlovkou

5

„Proč je ta fotka zase rozmazaná?“ diví se nadšený fotograf po koupi své první digitální zrcadlovky. Dodnes fotografoval na kompakt, případně na poloautomat. Neví si proto rady, jak nafotit krásné ostré fotografie. Ty fotografie, které zachytí moment a zaujmou. Nakladatelství Grada proto přišlo s novinkou pro fotografy začátečníky. Kniha Fotografujeme digitální zrcadlovkou autorů Luďka Bouška a Martina Lukeše jim důležité věci srozumitelně vysvětlí.

fotografujeme-digitalni-zrcadlovkouFotografie nalézáme všude okolo nás. Rodinné fotoalbum, internet, tiskoviny, ty všechny jsou plné fotografií. Jenže dobře fotit digitální zrcadlovkou je potřeba se nejprve naučit. Jinak vznikají fotky rozmazané se špatnou kompozicí a možná i mnohem horší. Průvodce Fotografujeme digitální zrcadlovkou z nakladatelství Grada naučí čtenáře, jak se vyvarovat základních chyb a celkově zlepšit svůj fotografický um.

Prvním krokem na cestě za skvělou fotografií je porozumět zdánlivě složitým pojmům, jako jsou hloubka ostrosti, expoziční trojúhelník, korekce expozice nebo hyperfokální vzdálenost. Právě vysvětlení těchto pojmů je věnována první část knihy. Čtenář se zde naučí ovládat svůj přístroj a pochopí, na jakém principu funguje. Dozví se také, jak v nejrůznějších prostředích a podmínkách využít výrobcem nastavené fotografické režimy. Také zjistí, jak se postupně propracovat k plně manuálnímu nastavení.

Ve druhé části se čtenář seznámí se zvláštnostmi a jednotlivostmi různých fotografických žánrů. Sem patří například krajina, portrét, architektura či pohyb. Autoři u každého žánru poradí, na co si dát pozor a na co se doopravdy zaměřit, aby výsledkem snažení byly krásné snímky. A oba autoři mají co sdílet. Luděk Bouška i Martin Lukeš se fotografii věnují už velkou řadu let a zároveň působí jako lektoři kurzů fotografie pro širokou veřejnost.

Nyní sama patřím k lidem, kteří začínají fotit s digitální zrcadlovkou. Hledala jsem proto knížku, která mě seznámí se základy a zároveň bude plná příkladů a tipů, jak fotit co nejlépe. Kniha Fotografujeme digitální zrcadlovkou má očekávání splnila na výbornou. Je přehledná, vše vysvětluje velmi jednoduše a je vhodná i pro úplného začátečníka.

Velmi mě potěšily názorné ukázky a vysvětlení, co je u každého režimu špatné a správné nastavení. Skvěle také hodnotím, že je na konci každé kapitolky krátké shrnutí, které obsahuje ty nejdůležitější informace. Ty poznatky, které by si měl každý začínající fotograf doopravdy zapamatovat a zažít ve skutečnosti.

Příručka Fotografujeme digitální zrcadlovkou je navíc napsána velmi jednoduchou a čtivou formou. Samozřejmě nejlepší není si knihu jen číst, ale s digitální zrcadlovkou v ruce si předkládané informace zkoušet, zkoušet a zase zkoušet. Teorie je vždy hezká, ale nejdůležitější je si poznatky hned natrénovat, nebo z paměti zmizí a člověk bude opakovat tytéž chyby.

Knihu Fotografujeme digitální zrcadlovkou doporučuji všem, kdo to s kvalitním focením myslí alespoň trochu vážně a chtějí vidět výsledky v podobě kvalitních snímků. Výborně se hodí jako dárek pro začínající fotografy i pro ty, kterým leží digitální zrcadlovka ve skříni a oni ne a ne přijít na to, jak s ní začít fotit pěkné snímky. Zkušenějším fotografům může posloužit k zopakování důležitých informací a možná i k doplnění některých mezer ve znalostech, o kterých dosud neměli ponětí.

Fotografujeme digitální zrcadlovkou
Autor Luděk Bouška, Martin Lukeš
Nakladatelství Grada