Recenze: Michaela Daňková – Prokoukněte komunikační styly druhých

5

Komunikace je velmi oblíbené téma současnosti, mnozí z nás už absolvovali nějaký kurz zaměřený právě na tuto dovednost či si nastudovali příručku z oblasti osobního rozvoje, jakých najdeme v každém knihkupectví spoustu. Vždyť právě schopnost komunikace do velké míry určuje to, jak je člověk v životě úspěšný. A čím mě zaujala právě kniha Prokoukněte komunikační styly druhých, kterou napsala PhDr. Michaela Daňková? Knihy této autorky Prokoukněte své lidi (2016), Prokoukněte svého šéfa (2017) i nejnovější Prokoukněte komunikační styly druhých (2018) poznáte podle fotky autorky na obálce, což mi připadlo zajímavé z psychologického hlediska, a také na mě velmi slibně zapůsobil název. Vždyť kdo by nechtěl prokouknout šéfa či kolegy v práci a nejenom je?

prokouknete-komunikacni-styly-druhychHned na začátku publikace nalezneme krátké představení PhDr. Michaely Daňkové. O autorce se dozvíme, že je lektor, mentor a kouč, zabývá se zejména manažerskými dovednostmi – vedením lidí, motivací, delegováním, komunikací a dalšími souvisejícími dovednostmi.

Při čtení úvodního textu jsem ocenila, jak autorka dokonale vystihla velký paradox současnosti, kdy i přes schopnost používat vyspělé komunikační technologie komunikace ve skutečném životě poněkud vázne:

Je až s podivem, že lidem v dnešní společnosti dělá komunikace tak vážné potíže, vždyť základem sociálních sítí je komunikace. Řeklo by se, že člověku všechny facebooky, twittery a instagramy pomohou k tomu, aby se uměl lépe vyjádřit. Avšak není tomu tak. Zdá se, že rozvoj technologií nás samotné zabrzdil. (Str. 12).

Podle teorie komunikačních stylů rozlišujeme čtyři komunikační typy – analytický (analytik), řídící (řidič), přátelský (srdcař) a expresivní (hvězda). Kniha Prokoukněte komunikační styly druhých kombinuje myšlenky z pozorování a výzkumů Davida W. Merrilla a Rogera H. Reida, kteří svou teorii publikovali ve společném díle Personal Styles and Effective Performance. Make Your Style Work for You (CBC Press, 1981) a zkušenosti z praxe autorky.

PhDr. Daňková rozebírá postupně všechny čtyři komunikační styly, teorii prokládá konkrétními poznatky z praxe, zmiňuje i odlišnosti u jednotlivých typů v souvislosti s tím, zda se jedná o muže či ženu. Každá kapitola je zakončena shrnutím a prostorem pro čtenářovy poznámky. A v závěru knihy najdeme testy, kde můžeme zjistit, k jakému typu podle této teorie patříme.

Při čtení a prohlížení této publikace mne napadlo, že autorka má zřejmě ráda růžovou. Velká část knihy, ať už poznámky čtenáře či shrnutí, má tuto optimistickou barvu a poněkud narůžovělá se mi zdá i prezentovaná teorie. V praxi se přece setkáváme s mnohem širším spektrem komunikačních stylů, stačí si vzpomenout na všechny ty negativně komunikující šéfy či kolegy (a nejenom je), které jsme nepochybně každý z nás ve svém životě aspoň jednou potkal. Jak poznat a komunikovat s typy jako jsou alibisté, manipulátoři, kariéristé, flákači či různí asociálové? Možná to může být pro autorku inspirace na další knihu, věřím, že by ji mnozí čtenáři uvítali, protože kniha Prokoukněte komunikační styly druhých odpovědi na otázku, jak komunikovat s „problémovými typy“, nepřináší.

Knihu bych doporučila všem, kteří teprve pootevírají dvířka osobního rozvoje a mají zájem blíže porozumět základům komunikace. Publikace je přehledná, poměrně jednoduchá, takže i pro naprostého laika srozumitelná. Pro ty z nás, kteří jsou již ošleháni zejména firemními komunikačními tréninky, případně samostudiem knih z oblasti osobního rozvoje, asi příliš převratných poznatků nepřinese, ale jak se říká, opakování je matka moudrosti.

Prokoukněte komunikační styly druhých
Autor Michaela Daňková
Nakladatelství Grada