Recenze: Alpský spolek – Horolezci

5

Všechna významná jména horolezců od dob ledového muže Ötziho, přes sira Hillaryho až po dnešní mladé naděje konečně najdete v jedné knize. V loňském roce vyšla výpravná encyklopedie Horolezci s podtitulem Příběhy o odvaze a dobývání hor. A je zde zastoupeno opravdu vše. Od prvních horolezců, kteří překonávali hory jen jako překážku na cestě, až po ty, kterým se hory staly vášní a druhým domovem. Štíty nezdolávají mimoděk při přesunu z místa na místo, ale často neváhají cestovat napříč světem, aby na vlastní oči viděli vysněný vrchol a zažili pocit vyplavení endorfinů při návratu do základního tábora po úspěšném zdolání vrcholu. Ne každá výprava je však úspěšná a pocity jsou často protichůdné. I tyto příběhy najdete v Horolezcích. A možná jsou dokonce v mírné převaze.

horolezciProtože kniha vznikla ve spolupráci Alpského spolku a Královské geografické společnosti, najdete v ní především jména spojená s dobýváním horských štítů v Alpách a Himalájích. Pro lepší orientaci je na předních i zadních deskách vytištěna relativně podrobná mapa právě těchto dvou zmiňovaných pohoří.

Kniha je rozdělena na šest hlavních kapitol, které se dále dělí na podkapitoly a jednotlivá jména horolezců. Ta jsou občas proložena portréty jednotlivých hor, informacemi o technických vynálezech, o profesích, které při lezení potkáte, nemalý důraz je kladen na zobrazení hor v literatuře a filmu. Autoři mysleli opravdu na vše, objevíte zde názvy kapitol: První horolezci, Do hor za vědou a uměním, Zlatý věk alpinismu, Mimo Alpy, Souboj s titány a Věk extrémů.

Pokud nejste opravdovými znalci oboru, asi vás nejvíce osloví poslední dvě kapitoly, které jsou v uvozovkách divácky nejatraktivnější. Těžko poměřovat alpské velikány se štíty Himalájí. Byť bylo o severní stěně Eigeru napsáno mnohé, snem každého horolezce zůstává i přes současnou komercionalizaci Mount Everest. A i když se zdá, že není známějšího vrcholu a už zde nelze ničeho dosáhnout, opak je pravdou. Everest až do nedávna nabízel dost velké herní pole pro každého horolezce. Různé přístupové cesty, výstupy nalehko bez výškových táborů, na čas, bez kyslíku,… možná už je dohráno, ale možná další generace opět objeví způsoby, jak na této hoře vyniknout. Až se bude připravovat aktualizované vydání Horolezců, určitě v něm přibydou nová jména a nové trasy.

Jen je škoda, že se do tohoto výběru elitních přemožitelů velehor nedostalo ani jedno české nebo slovenské jméno. Nezasloužili by si třeba Rakoncaj, Jaroš nebo Ondra být v této skupině? Tolik asi jediná výtka k této obsáhlé encyklopedii, která je jinak neskutečně výpravná a výčet osobností vyčerpávající. Velké plus představuje i obrovské množství obrazového materiálu, každá dvojstrana doslova přetéká fotografiemi a ilustracemi k danému tématu. Velmi zdařilá jsou i schémata jednotlivých výstupových tras u vybraných vrcholů, která jsou zakreslena přímo na fotografie.

Podtitul knihy hovoří o tom, že si přečtete příběhy o odvaze a dobývání hor. S ohledem na to, že se jedná o encyklopedii, se bohužel nedočkáme beletristického ztvárnění, jak by si některá dobrodružství zasloužila, ale to by kniha musela být o dvojnásobný počet stran bohatší. I v současném formátu se jedná o publikaci, která si zaslouží místo v knihovně každého, kdo se o horolezectví zajímá, ať už jako praktik, nebo nadšený teoretik, který nejraději podniká výpravy z křesla v obývacím pokoji.  Každý nechce nebo nemůže být jako Messner, Hillary nebo Kukuczka.

Horolezci
Autor Alpský spolek
Překlad Jakub Futera