Recenze: Gertrud Scherfová – Plané rostliny a jejich zapomenutý význam

Nakladatelství Grada přináší na český knižní trh publikaci Plané rostliny a jejich zapomenutý význam. Na 176 stránkách představuje německá autorka Gertrud Scherfová běžné rostliny, které znáte minimálně na pohled. Víte ovšem, jak se rostlina jmenuje a jaké má léčivé účinky? Dílo doplňují ilustrace Clause Caspariho.

knihaKniha je přehledně rozdělena do několika kapitol. Nejprve je v úvodu stručně vylíčeno, jak člověk v průběhu dějin vnímal rostliny a jaký význam a sílu jim připisoval. Je zde i vysvětleno, podle jakých kritérií autorka vybírala rostliny. Poslední odstavec popisuje, jak jsou členěni vybraní zástupci flóry v následující sekci s názvem přehled k určování rostlin. Klíčovým prvkem pro řazení v přehledu je barva, jedna rostlina se tak může vyskytnout na stránkách věnovaných jiným barvám, jelikož je pro ni charakteristická mnohobarevnost. Uvítala bych, kdyby v záhlaví stránky bylo, která barva je na konkrétní stránce představena. Také by této kapitole neuškodilo více prostoru. Na několika stranách jsou ilustrace umístěny blízko sebe a na první pohled nemusí být jasné, ke které rostlině se vztahuje název a číslo stránky.

Následuje 149 stránek, na kterých jsou představeny vybrané plané rostliny. Na jedné straně je představena jedna rostlina. Texty jsou dělené do kategorií, jako je například doba květu, rozšíření nebo lidová medicína. V poslední zmíněné sekci se uvádí, proti jakým neduhům lze rostlinu použít. Podrobné návody na mastičky nebo tinktury zde ale nečekejte. Mě osobně nejvíce zaujaly kategorie mýty a historie a magie/zvyky. K prvosence jarní se tak můžete v mýtech a historii dočíst: Keltští druidové vařili údajně z prvosenek omamný nápoj. Jako posel byla prvosenka zasvěcena germánské bohyni Frigg, později se stala symbolem Marie, která porodila spasitele, a tím odemkla nebe. (Str. 109). V magii/zvycích stojí naopak: V pověstech se květina objevuje jako klíč k otevírání dveří od ukrytých pokladů. Kdo spolkne první tři nalezené prvosenky v roce, bude ochráněn před nemocí. (Str. 109). Oceňuji, jakou práci si autorka dala s textem a představila vybrané rostliny i s jejich historií a pověrami, co se ve spojitosti s nimi tradovaly.

Na konci knihy je k nalezení slovníček pojmů a jmen, kde jsou uvedeny i základní informace k lidem, kteří se zabývali rostlinami a byli v publikaci zmíněni. Samozřejmostí je kapitola literatura s výčtem děl použitých při psaní knihy. Pohled na tyto stránky odhalí, že publikace byla upravena pro české vydání. Rychlé dohledávání rostlin v knize podle českého i latinského názvu umožňuje rejstřík.

Autorka pochází z Německa a její národnost se do knihy na určitých místech promítla. Zmíněny jsou německé báje ve spojení s některými představenými rostlinami. Je ovšem nutné dodat, že dílo je upravené pro české prostředí. V textu je tak například zmíněno, kde se jaké stromy nalézají v České republice. Lokalizace Planých rostlin se nakladatelství Grada podařila.

Knihy o rostlinách si spojuji s ilustracemi a v tomto ohledu mě publikace nezklamala. Nejsou zde použity fotky, nýbrž krásné obrázky. Na jednu stránku připadá jedna rostlina a ta je převážně představena i na jednom obrázku od zemřelého Clause Caspariho. Ojediněle se vyskytují na stránce další zobrazení, jako například detail květenství. Dnešní doba ovšem umožňuje dohledat si další obrázky rostlin na internetu.

Dílo představuje čtenáři stručně vybrané rostliny, které jsou k nalezení na území České republiky. Na stránkách nejsou uvedeny žádné podrobné návody, podle kterých by bylo možné připravit léčebné produkty. Pokud ovšem hledáte knihu, ve které je jednoduché se orientovat a najít rostlinu, co vám roste na zahradě, mohu Plané rostliny a jejich zapomenutý význam vřele doporučit. Publikace má měkké desky, ale je otištěna na papíře s vyšší gramáží a obsahuje krásné ilustrace. Bude se rozhodně vyjímat v knihovně každého, kdo se zajímá o rostliny.

Plané rostliny a jejich zapomenutý význam
Autor Gertrud Scherfová
Překlad Michaela Šimková