Recenze: Emilie Wapnick – Kniha pro multipotenciály

5

Čím budeš, až vyrosteš? Také se vám z této otázky hrůzou naježila kůže, protože jste si nedokázali vybrat jen jednu možnost? Vystihují vás charakteristiky jako zvídavý, žíznivý po informacích, myslící v souvislostech, zaujatý a někdy i pochybující o sobě samém? Pak právě vám může otevřít oči a rozšířit obzory publikace vydaná v nakladatelství Portál – Kniha pro multipotenciály od Emilie Wapnick.

Otázka „čím chceš být, až vyrosteš“ vyvolává dojem, jako by si každý z nás musel vybrat jeden druh zaměstnání a jednu vášeň, jíž se v životě bude věnovat. Možná jste chtěli být psychologem a zároveň houslistou, ale okolí vás přesvědčilo o opaku. Vyber si jen jednu možnost. Jedinou. Znělo z jejich úst. Jenže jsou i lidé, kteří prostě mají řadu zájmů a věnují se – ať už postupně, nebo zároveň – řadě různých projektů. Dříve se těmto lidem říkalo renesanční lidé. Nyní pro ně má autorka knihy jiný název – multipotenciálové.

Emilie Wapnick ve své knize popisuje, jak se zprostit pocitu, že je s vámi něco špatně, když máte mnoho zájmů, které chcete promítnout do povolání, nebo když tyto zájmy a povolání neustále střídáte. Sama se označuje za multipotenciála, i když podle mě dle charakteristik uváděných v knize patří mezi nadané. Mezi nadané, kterým se dříve nevěnovala přílišná pozornost a na něž nepasovala standardní podoba povolání, aneb buď tím a jen tím od střední až do důchodu.

Autorka se proto nejprve soustředí na ospravedlnění tohoto způsobu uvažování nad kariérou a zároveň na charakteristiky těch, kteří povolání střídají. Mezi tyto výhodné charakteristiky patří schopnost syntentizovat ideje, rychle se učit, být adaptabilní a myslet v souvislostech. Současně Emilie Wapnick popisuje z vlastní zkušenosti, jak se vypořádat s negativními pocity, jako je strach, že člověk nebude nejlepší, či vina, protože o něco ztratil zájem.

Kniha pro multipotenciály také vysvětluje různé modely práce – od zastřešující kariéry, možnosti souběžných kariér, volby dost dobré práce s možností osobních projektů ve volném čase a povolání typu fénix, tedy střídání různých oborů po sobě v čase.  Další část knihy se věnuje tipům, jak ohlídat vlastní výkonnost a vysvětlovat své schopnosti lidem, kteří jevu multipotenciality nerozumí. V knize se zájemci okrajově dočtou o slavných multipotenciálech a povoláních, které by mohly vyhovovat multipotenciálnímu zaměření.

Publikace je informačně nabitá, chytře napsaná a dobře se čte. Obsahuje také krátká shrnutí za každou důležitější pasáží, takže se informace snáze pamatují. Vtipné jsou poznámky autorky pod čarou, které umí vykouzlit úsměv na tváři či občasné uchechtnutí v tramvaji. Čtenáři v knize najdou různá cvičení a tipy, jak si vybrat to správné kariérní směřování. Sama autorka se má o co podělit – je hudebnicí, filmařkou, spisovatelkou, právničkou a kariérovou koučkou. Její video na TEDu shlédly již přes čtyři miliony lidí.

A možná ono pověstné video na TEDu pro mě bylo kamenem úrazu, když jsem si četla tuto publikaci. První kapitola pro mě byla nezáživná, protože už jsem ji znala z přednášky a měla jsem chuť knihu odložit. Ale našla jsem v ní několik informací, které jsem zatím jinde nenalezla – jak dobře využívat čas, jak si vytvořit svůj deníček úspěchů za účelem sledování pokroku a že měřítkem úspěchu není být nejlepší, ale mít spokojené zákazníky či nadřízené.

A jak už jsem zmiňovala, za mě je publikace spíše příručkou o kariérním uplatnění nadaných lidí. To je pro mě nadřazený pojem, do něhož spadají i lidé označení jako multipotenciálové. Tato knížka má i lehce výbušný náboj, protože částečně jde proti proudu knih zdůrazňujících vytrvalost a oddanost jednomu povolání – např. Houževnatost Angely Duckwort či Tak dobří, že vás nepřehlédnou Cala Newporta. Výběr výsledné podoby povolání je na každém z nás. Osobně se spíš přikláním k vytrvalosti a oddanosti v rámci jedné zastřešující kariéry. Na druhou stranu i souběžné kariéry, kdy člověk kombinuje několik prací na částečný úvazek, jsou v dnešní digitální době a převážně ve velkých městech čím dál častějším jevem. A i já sama jsem si je vyzkoušela.

Kniha pro multipotenciály má však jedno krásné poselství – musíte si porozumět sami, aby druzí mohli porozumět vám. A přesně o toto knížka usiluje.

Kniha pro multipotenciály
Autor Emilie Wapnick