Recenze: Janek Rubeš, Honza Mikulka – Honest Guide Praha

5

“Praha není jenom Hrad a Karlův most.” [1] Honest Guide Praha vás neseznámí s historií známých i méně známých památek a turistických cílů v Praze, ale naopak vás provede zdánlivě zapadlými a zapomenutými, ale o to kouzelnějšími místy v centru Prahy, kde se stále ještě mluví česky a za kávu či pivo nezaplatíte půlku své výplaty. Kromě toho můžete odhalit řadu nekalých obchodníků a podvodníků, kteří čekají na neznalé turisty v centru našeho hlavního města a jímž je dobré se vyhnout velkým obloukem.

Tvůrci této knihy jsou novináři Janek Rubeš a Honza Mikulka, které čtenáři mohou znát ze stejnojmenného Youtube kanálu Honest Guide a také ze zpravodajství televize Seznam. Ve své tvorbě se snaží upozorňovat (nejen) zahraniční turisty na podvodníky a naopak i trochu zapomenutá místa, která lze nalézt v Praze a kde vás zaručeně neokradou. Ilustrace a grafické zpracování knihy vytvořila Eliška Podzimková, jež také ilustrovala například knihu Jeden kopeček šmoulový nebo nové zpracování Malého prince.

Honest Guide Praha je velice netradiční knihou, která bortí zvyky a pravidla dodržující se v žánru cestopisů či průvodců. Jedná se o turistického průvodce po zajímavých a málo známých místech v širším centru Prahy. Ovšem oproti tradičním, objektivním průvodcům, popisujícím historii a přinášejícím významné faktografické údaje o daném místě, se zde nalézají krátká subjektivní doporučení autorů včetně vysvětlení, proč co se jim tam líbilo nebo proč mají dané místo rádi.

Kniha je napsána velice čtivým a poutavým způsobem, který dokáže pobavit, pohladit i povzbudit k návštěvě zmiňovaných míst. Autoři knihu napsali svěžím jazykem mladých lidí, pokud porovnáte knihu s jejich videi, zjistíte, že se jedná o naprosto autentický způsob vyjadřování. Jak mluví, tak i píší, díky tomu lze snadno uvěřit, že uvedené informace jsou pravdivé a vyzkoušené na vlastní kůži.

Honest Guide Praha je i po grafické stránce značně originální a na papírovou knihu i do jisté míry interaktivní. Již na první pohled je průvodce zajímavý svou uměleckou vazbou konkrétně „japonskou s odhaleným hřbetem”, která zatím v České republice není příliš častá u knih, které jsou vydávány v rámci větších nákladů. V knize se nachází mnoho autorských fotografií s dokreslenými obrázky a také samostatnými ilustracemi, které často dodávají humorný podtext. Kromě toho se zde nachází několik fotografií doplněných samostatnými plastovými listy, které umožňují nahlédnout na místo okem běžného turisty a také okem znalých Pražanů. Jistou zajímavostí jsou QR kódy, které odkazují na youtube Honest quide, kde se o daném místě více zmiňují.

Honest Guide Praha je velice obdivuhodnou knihou (i projektem), která představuje místa, kde jsou (nejen) čeští turisté vřele vítáni a kde si můžete dát dobré jídlo i pití za rozumné peníze i na místech, kde byste je rozhodně nečekali – např. kavárnu ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí nebo studentskou kavárnu Kamu kousek od Karlova mostu. Lze jistě říci, že celou knihou prostupuje snaha ukázat lidem, že v centru Prahy jsou i běžní lidé vítáni a že ta místa stojí za návštěvu.

Lze si představit, že kniha, případně odkazovaná videa, mohou způsobit drobné potíže pro starší generaci, protože celý průvodce je psán s jistou dávkou slangu mladých lidí, znalých prostředí sociálních sítí. Honest Guide Praha vychází z toho, že čtenář alespoň trochu rozumí angličtině, se v kapitolách občas najde nějaká ta fráze či slovíčko z angličtiny. Zároveň i odkazovaná videa jsou čistě v angličtině bez českých titulků, což může být pro řadu čtenářů bariéra, které se však lze vyhnout a knihu si vychutnat i bez těchto videí.

Honest Guide Praha je turistický průvodce určený všem, kteří si chtějí centrum Prahy užít i z trochu zapomenuté strany, nejen z řad turistů, ale také místních, jenž se doposud centru vyhýbali velkým obloukem. Z grafického i jazykového hlediska lze říci, že cílovými čtenáři jsou mladí lidé, kterým bude způsob zpracování o něco bližší, ale rozhodně ji dokážou ocenit čtenáři napříč generacemi.

[1] ze stránek Albatrosmedie - https://www.albatrosmedia.cz/tituly/50466309/honest-guide

Honest Guide Praha
Autor Janek Rubeš, Honza Mikulka