Recenze: Ryder Carroll – Metoda Bullet Journal

5

Znáte spěch? A slova znějící v hlavě: „Už jsem tam dávno měla být!“ Nebo zběsilé probírání se chaotickými zápisky do školy: „Kam jsem to jen napsala? Na nějaký papírek určitě. Kde je teď? Nevím.“ Nebo ten děsivý moment ve výtahu, kdy si vzpomenete: „Moment, neměla včera máma narozeniny?“ Tak přesně proti těmto situacím bojuje metoda známá pod názvem Bullet Journal, kterou českým čtenářům přibližuje stejnojmenná kniha vydaná nedávno nakladatelstvím Jan Melvil Publishing.

Při používání metody Bullet Journal můžete zapomenout na všechny aplikace na mobilu, Google kalendář a podobné digitální pomůcky. Stačí vám zápisník, tužka a k tomu seznámení se s logickým systémem. Bullet Journal se dá použít jako plánovač, deník, kalendář, organizátor, skicák, zápisník pocitů či myšlenek. Můžete si vybrat. Třeba první měsíc ho používat jako organizátor a druhý jako deník. Nebo všechny systémy zároveň. Může být vším, čím si přejete. Stačí si ho správně vést.

Autor knihy Bullet Journal Ryder Carroll původně vytvořil danou metodu, aby nic nezapomněl a vše si dobře zorganizoval. Trpí totiž poruchou pozornosti, která mu občas komplikuje život. Svým systémem zapisování úkolů však okouzlil své okolí, a tak umístil svůj systém tvorby a udržování poznámek, úkolů a plánů na web. Velmi brzy jeho metoda zaujala statisíce čtenářů.

Nejde totiž jen o vytváření seznamů úkolů, ale i o zamyšlení se nad tím, které cíle jsou pro člověka doopravdy důležité. Sepisování poznámek tímto způsobem totiž učí lidi určovat své cíle a uvědomovat si své pocity. Díky tomu mohou získat více času a energie, protože zaměří svou pozornost správným směrem. Díky metodě Bullet Journal uděláte více práce, protože toho budete dělat méně. Nejde totiž o to dělat věci správně, ale dělat správné věci.

Čtenáři si tak po prostudování knihy Bullet Journal snadno osvojí základní metodiku, tvoření rejstříků, přehledných značek, zapisování denních a měsíčních přehledů a výhledů do budoucnosti. Na projekty si pak hravě připraví kolekce, a třeba si i začnou psát deník vděčnosti.

Když se mi dostala kniha do rukou, zaujala mě. Ani ne tak proto, že by pro mě znamenala něco převratného, ale protože mi připomněla mnou dříve vytvořený a dnes již nepoužívaný systém. Chtěla jsem si knihu pročíst, abych osvěžila své plánovací já. Zpočátku jsem byla trochu skeptická, co metoda Bullet Journal naučí mě, takového zapisovacího matadora. Nikdy jsem totiž nepodlehla kouzlu zapisovat si vše digitálně. Můj diář je i nadále mým nejlepším přítelem, i když nepoužívaným tak důkladně jako v minulosti. Moc dobře jsem totiž cítila, že pokud budu vše organizovat jen v online prostředí, nebudu z toho mít dobrý pocit. A to proto, že si na protlačený papír od propisky nebudu moci sáhnout. Zapojit hmat, smysl. A reflexi.

Ostatně dnešní doba je tak trochu zvláštní. Tak moc jsme podlehli moci digitalizace, až se pro nás občas stává zlým pánem místo dobrým sluhou. Ostatně nejen že se vracíme k tužce a papíru, ale také místo plastových obalů ke skleněným nádobám a látkovým sáčkům. Vracíme se zpátky do minulosti, protože i ta byla v něčem dobrá.

Kniha Bullet Journal tak poslouží jako dobrý rámec nejen pro plánování úkolů, ale i pro vybírání cílů. Mě osobně naučila jednu jedinou věc, kterou jsem dříve nepoužívala, a to tvorbu rejstříku. Něčeho tak jednoduchého, ale velmi užitečného. A něčeho, kvůli čemu jsem si dříve připadala ztracená, protože jsem měla všechno zorganizované, ale neměla jsem v tom přehled.

Čím si mě kniha získala? Rozhodně designem přebalu. Díky čemu si myslím, že je užitečná? Čtenářům dá směr a praktický návod. Nejen v tom, jak si úkoly zapisovat a třídit, ale jak se více zaměřit na své nitro a na to, co je v životě důležité. Skvělé je to, že v knize Bullet Journal už je představena ucelená metoda, kterou je možné hned nastudovat a použít. Není to takové to tápání ve značení a tvoření si seznamů úkolů, kdy člověk po měsíci zjistí, že neví, co přesně si poznamenal a proč je u toho tato značka. Ne. Kniha určuje, jak si co zapisovat a jakou značku k tomu použít. Ano, je možné to nedodržovat, ale efektivní předloha existuje.

Oceňuji také, že autor nezůstal jen u tvoření seznamů úkolů a plánů, ale propojuje svou metodu s životní spokojeností, vděčností, důležitosti mít správné cíle a věnovat se těm správným úkolům. Ano, je to známá pravda, ale s jejím dodržováním už je to těžší. A kniha poskytuje právě ten důležitý čas pro reflexi, aby si každý ze čtenářů uvědomil, co je pro něj v životě podstatné.

Za slabší část knihy považuji úvod, protože byl poněkud rozvláčný. Autor v něm obšírně popisoval, proč metodu Bullet Journal používat. Co se mi ale doopravdy nelíbilo, byl jeden z předložených důvodů, proč metodu využívat v reálném životě. Jednalo se o příklad, kdy malému dítěti zachránilo život to, že si jeho matka psala Bullet Journal. Netvrdím, že by se to v realitě nemohlo stát. Ale působit na emoce čtenářů takto silně mi přijde očividně prvoplánové. Zároveň se mi příliš nezamlouval bombastický popisek na přebalu knihy, který byl až moc „navoněný“. Vlastně ve mně zpočátku rovněž vyvolal skepsi vůči knize. Naštěstí nezaslouženou.

Pokud odhlédnu od výtek uvedených v předchozím odstavci, mohu knihu rozhodně doporučit všem, kteří se utopili v době digitální a hledají cestu ven z přehršle úkolů a životních možností. Užitečná může být i pro ty, kteří si chtějí svou cestu více uvědomovat, ale psát si deníček je pro ně příliš holčičí mainstream. Knihu mohu také doporučit těm, kteří rádi přemýšlejí nad svou životní cestou a rádi by měli větší kontrolu nad jejím směřováním. A samozřejmě těm, kteří bez diáře nedají ani ráno. I ti se totiž metodou Bullet Journal mohou inspirovat.

Metoda Bullet Journal
Autor Ryder Carroll
Překlad Kateřina Harrison Lipenská