Recenze: Markéta Křivánková – Somatologie

V něm a díky němu žijeme celý život. Cítíme, ochutnáváme, vidíme, slyšíme, hmatáme. Všechno příjemné i nepříjemné, fyzické i emocionální prožíváme skrze naše vlastní tělo. Ve světě zaměřeném na vzhled víme, jak se o něj máme starat, aby vypadalo hezky a zdravě. Kolik toho ale vlastně víme o jeho fungování? Proč se kosti lámou, jak vznikají červené krvinky nebo co je to sklivec? Ať už se o lidském těle potřebujete dozvědět více ze studijních důvodů, nebo vám prostě není lhostejné, jak funguje ten nesmírně důmyslný „stroj“, ve kterém žijete, neuděláte chybu, když sáhnete po knize Somatologie od Markéty Křivánkové.

knihaO fungování lidského těla pojednává řada knih. Je jich dokonce tolik, že vás při výběru může snadno zastihnout rozhodovací paralýza. Kniha Markéty Křivánkové Somatologie je, jak podtitul Učebnice pro střední zdravotnické školy napovídá, klasickou učebnicí. Je tedy vhodná pro každého, kdo se o daném tématu chce dozvědět poměrně podrobné a relevantní informace bez zbytečných beletristických příkras. Letos vyšlo již druhé, doplněné vydání, které je oproti tomu prvnímu rozšířeno o některé kapitoly a latinské názvy.

Kniha má patnáct kapitol, které jsou dále rozděleny na podkapitoly. Text samotný je členěn do přehledných odstavců, kdy jsou významné pojmy odlišeny různými typy písma. Publikace je psána odborným, avšak i laikovi srozumitelným jazykem. Pro ještě lepší pochopení je kniha doslova protkána velkým množstvím přehledných tabulek a obrázků. Ty jsou povětšinou černobílé, avšak součástí je i téměř dvacetistránková příloha, kde jsou v barevném provedení znázorněny orgány a orgánové soustavy složitější k pochopení.

Ti, kteří to s poznáváním tajů lidského těla myslí vážně, jistě ocení, že na konci každé kapitoly je box s kontrolními otázkami. Na rozdíl od učebnic, které bývaly k mání za mých gymnaziálních let, však čtenář v závěru knihy najde i seznam správných odpovědí. Správnost svých znalostí si tak každý může jednoduše zkontrolovat bez složitého listování a dohledávání. Součástí je také rejstřík pojmů.

Somatologie je primárně určena studentům zdravotních oborů. Hodit se může i jako studijní materiál k přijímacím zkouškám na psychologii. Dle mého názoru si ji však oblíbí i všichni ti, které fascinuje složitost a komplexnost lidského těla, rádi by se o něm dozvěděli více a nejrůznější atlasy a encyklopedie jim připadají informačně příliš povrchní. Skvělé je i uvedení latinských názvů, takže učebnice je vhodná mj. pro ty, kteří by rádi porozuměli například tomu, co je napsáno ve zprávách od jejich lékařů.

Učebnici Markéty Křivánkové mohu jenom doporučit. Její Somatologie je informačně velmi vyčerpávající, srozumitelná a přehledná. Zároveň je však publikace kupodivu útlá – má jen něco málo přes dvě stě stran, přičemž obsahuje poznatky z anatomie, fyziologie, biologie, chemie i histologie (nauka o tkáních – pozn. red.). Jediným malinkatým mínusem je měkká vazba. Ta je však u publikací tohoto typu běžná.

Somatologie
Autor Markéta Křivánková
Ilustrace Markéta Křivánková,Milena Hradová