Recenze: Thomas Prünte, Mark Tyrrell – Jak mi dneska je?

5

Každý z nás se určitě setkal se situací, která se mu nelíbila, nebo ho přímo děsila. A pak přišel někdo a řekl, že se na to dá dívat i jiným způsobem. A měl pravdu. Stačilo změnit úhel pohledu a celá situace byla mnohem pozitivnější. Nejen o tom čtenáře seznamuje kniha Přerámování v terapii od psychoterapeuta s mnohaletou praxí Marka Tyrrella.

preramovani-v-terapiiVýznam, který něčemu dáváme, ovlivňuje naši budoucí zkušenost v dobrém i ve zlém. Naše přemýšlení o proběhlé, současné či budoucí situaci ji může totiž formovat. V psychoterapii bývá základem klientova problému právě význam, který klient dává určité životní okolnosti. Z tohoto pohledu je přerámování neboli změna významu jednou z metod, s jejíž pomocí se může člověk zbavit rigidního pohledu a otevřít se novým pozitivnějším možnostem.

V publikaci Přerámování v terapii tak autor čtenáře seznamuje s tím, jak může pouhé nahlížení na situaci ovlivnit celý její význam. A nedělá to jen teoreticky. Předkládá čtenářům ukázky z více než 80 psychoterapeutických případů. Popisuje přitom rozdíl mezi přímým a metaforickým přerámováním. Zároveň čtenáře učí, jak mohou tuto metodu účinně provádět. Čtenáři zde ale není předkládán jasný návod, jak situace přerámovávat, ukázky jsou spíše použitelné jako inspirace pro vlastní praxi či život.

Kniha se čte lehce a snadno. Autor hned na začátku naláká čtenáře na úsměvný příklad ze své terapeutické praxe a jasným a výstižným stylem pokračuje i na dalších stranách. Kniha je rozdělena do několika sekcí, které spojuje určité téma – např. závislosti, úzkost či deprese. Každý si tak může přečíst téma, které ho zajímá nejvíce či se ho více v jeho životě či praxi dotýká. Zároveň je kniha Přerámování v terapii čtivá právě díky množství inspirujících případů, které obsahuje.

Přerámování je něco, s čím se můžeme potkávat každý den. Je možné, že má někdo práci, kde musí prezentovat materiály zákazníkům, a pokaždé je přitom tak trochu nervózní. Pokud se na danou situaci dívá jako na něco nepříjemného, nezvladatelného a svou trému vidí jako strach nebo vlastní nedostatečnost, velmi pravděpodobně to negativně ovlivní jeho výkon. Pokud se ale na trému podívá jako na stav nabuzení organismu, jako na stav přípravy na určitou situaci, pak ho možná mile překvapí, že najednou není tréma vnímána jako překážka, ale jako ukazatel a pomocník pro lepší výkon.

Přerámování proto může být užitečný nástroj terapeuta při práci s klienty. Samozřejmě je nutné tuto metodu používat citlivě a mít ji ve svém repertoáru jako jednu z možností, ne ji brát jako zázračný lék použitelný vždy, všude a na každého. Na druhou stranu to může být cenný nástroj pro každého odborníka v oblasti terapie, díky němuž je možné jemně a nenásilně pozměnit klientovu perspektivu na problém či problematickou situaci. Naše představy totiž často bývají jako filtr, přes který se díváme. Když změníme naše přesvědčení, změníme naši zkušenost i prožitek z ní.

Knihu Přerámování v terapii doporučuji především terapeutům, kteří z ní mohou čerpat při své každodenní práci s klienty. Inspirující může být i pro odborníky v oblasti poradenství či koučování. Zároveň může být zajímavou knihou pro ty, kteří se chtějí zaměřit na svůj způsob vnímání negativních situací a naučit se je ovlivnit ve svůj prospěch. Tvořivosti se v tomto ohledu meze nekladou.

Jak mi dneska je?
Autor Thomas Prünte, Mark Tyrrell
Překlad Ondřej Fafejta,Petr Babka