Kniha kódů a šifer

kruh 100x100
„LJQDYL FRUDP PRUWH TXLGHP DQLPDP WUDKXQW, DXGDFHV DXWHP LOODP QRQ VDOWHP DGYHUWXQW“. JDLXV MXOLXV FDHVDU.“ Tohle je tzv. šifrový text. Pokud bych měl prozradit algoritmus, řekl bych, že jsem se nechat inspirovat Césarem. Klíč si však už, v případě zájmu, budete muset zjistit sami. Nevíte, o čem to tu mluvím? A chtěli byste?

Není nic snazšího než sáhnout po knize s názvem Kniha kódů a šifer (v originále The Code Book) od autora Simona Singha, vystudovaného fyzika, který svůj titul získal v Cambridgi. Několik let se věnoval výzkumu částic v CERN v Ženevě a poté svůj čas věnoval učení matematiky a přírodních věd.

kniha kodu a sifer obalOd roku 1990 pracoval jako redaktor naučných pořadů v BBC. Má na svém kontě několik výborně hodnocených a kvalitních knih, z kterých se k nám teď dostává výše zmíněná The Code Book.

Jako osoba matematického světa neznalá jsem byl při jejím otevření v obavách, že se na mě začne hrnout množství šifer a kódů, na jejichž pochopení si budu muset zopakovat základní a střední školu. Nebo že se ztratím v záplavě pojmů. Je sice pravda, že se hned po prvních stránkách začaly objevovat slova jako „obecní šifrovací metoda neboli algoritmus“ či „klíč, který specifikuje detaily použitého algoritmu“. Ale když jsem prošel pár dalších stránek, zjistil jsem, že díky trpělivému přístupu autora jsem všechno bez problémů a správně pochopil.

Každý složitý problém a jeho řešení jsou doplněny vynikajícími grafy, tabulkami a nákresy. Simon Singh ví, že otázka, které se v knize věnuje, může být pro čtenáře lákavá, ale zároveň tuší, že je důležitý přístup, jakým se ji pokusí podat. A právě proto se opatrně pouští do vyzrazování postupů luštitelů. Každý krok podrobně osvětlí a zopakuje tolikrát, než si ho zapamatuje i ten nejposlednější snaživec postupně bojující s monoalfabetickými či polyalfabetickými šiframi.

Vysvětluje nám, jak jednotlivé šifry fungují, jak jejich pomocí poslat zprávu – ať už vojenskou nebo civilní – bezpečně až k příjemci, který si ji bude schopný přečíst. Ale zároveň nám prozrazuje, jakým způsobem odhalit obsah cizího dokumentu a tím pádem zlomit systém, který byl použit na její utajení v případě, že my jsme ti, co chtějí nahlédnout do soukromí jiných.

V knize se však dovíme nejen o tom, jak funguje kryptografie, ale také o příbězích, které za ní stojí. O lidech, kteří ji přivedli na svět a neustále posouvají na vyšší úroveň. Když budeme mít zájem, zjistíme, jaký dopad měly jednotlivé šifry či kódy na okolní svět, ať už vojenský nebo ten nevojenský. Budeme spolu se spisovatelem prožívat zápas mnohých matematiků, lingvistů, šachistů či bridžistů, kteří se snažili v průběhu dějin bojovat na frontě o existenci, kterou znal jen málokdo.

Autor nám bez zbytečného patosu či zveličování povypráví osudy lidí, kteří navzdory tomu, že jejich skvělé mysli dokázaly zachránit miliony životů, se nemohli pochlubit svým přínosem a na otázky, co dělali za války, museli jen vyhýbavě sklánět hlavu.
Po přečtení jsem si řekl, že čas, který jsem obětoval snaze porozumět jednotlivým problémům, nebyl ztracený. Naopak byl využit tím nejlepším způsobem, protože teď, v době, kdy knihu zařazuji mezi ostatní v knihovně, vím, že i když jsem s ní skončil, tak jsem určitě neskončil s šiframi a kódy, k nimž jsem objevil lásku právě díky Simonu Singhovi.

Jestli někoho zaujal tento vědec a autor, může se dozvědět víc o jeho životě a díle na jeho internetových stránkách: http://www.simonsingh.net/.

Knihu kódů a šifer vydalo nakladatelství Dokořán.