Recenze: Sharon Saline – Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli

5

O diagnóze ADHD a jejích projevech se v poslední době hodně diskutuje. Ne všichni se však zaměřují na to, jakým způsobem mohou rodiče dítě vést, zapojovat a vychovávat tak, aby dítě co nejlépe prospívalo a rodičům se ulevilo. Například aby zmizely každodenní hádky kvůli zapomínání, aby se všichni naučili lépe vypořádat s konfliktními situacemi. Psycholožka a terapeutka Saline Sharon ve své knize s respektem a soucitem popisuje praxí prověřený přístup, jak dítě s diagnózou ADHD vychovávat a vést ke spokojenému životu.

dite-s-adhdJak mé dítě zvládne školu? Jak zajistit, aby nic nezapomínalo? Jak se nepohádat u snídaně? Jak zmírnit chaos? Jak zařídit, aby každá rodinná sešlost neskončila pláčem a prásknutím dveří? Takové otázky si možná klade každý rodič. U rodičů s dítětem s diagnózou ADHD je však řešení těchto situací ještě složitější. Autorka Saline Sharon při své praxi shromáždila zkušenosti desítek dětí a dospívajících a zjistila, že nejlépe funguje, pokud je rodiče zapojí do rozhodování o věcech, které se doma odehrávají.

Saline Sharon chce v knize Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli ukázat jiný přístup k dětem než ten založený na autoritě a kázni. Vysvětluje, jak rodič může být dítěti empatickým spojencem a postupně vytvořit alianci zaměřenou na spolupráci, která povede k vytouženým změnám. Líbí se mi, jak autorka podtrhuje to, co je ve vztahu k jakémukoliv dítěti důležité. A tím je umění naslouchat, umět se na věci a svět podívat jeho očima. Díky tomu je možné posílit vztah o důvěru a empatii.

Titul obsahuje předmluvu, úvod a dělí se na tři hlavní části: život s ADHD, život ve škole a život doma a mimo domov. Čtenář v publikaci najde metodu 5S, praktická doporučení a příklady, které mu pomohou najít si vlastní cestu k tomu, jak co nejlépe vyjít se svým dítětem. Rodiče se naučí, jak mohou v rodině snížit stres, naladit se na porozumění a zlepšit láskyplný kontakt, po kterém všichni touží. Autorka proto více rozvádí svou metodu 5S, která se skládá ze sebeovládání, soucítění, spolupráce, stálosti a slavení.

Saline Sharon uvádí také velkou řadu výpovědí dětí a dospívajících s ADHD, které mohou vést k hlubšímu porozumění mezi rodičem a dítětem. Současně zde čtenář najde řadu příkladů a reálných promluv, které nepomáhají (např. v sobě mají výčitku, vedou ke konfliktu) versus těch, které mohou situaci vyřešit (např. formulace vedoucí k uklidnění a řešení, ke spolupráci).

Kniha je psaná srozumitelným jazykem a jednotlivá doporučení se dají aplikovat do každodenního života. Čtenář zde najde různé tipy a doporučení, jak se vyrovnat s vypjatými okamžiky, například prostřednictvím techniky zastav se, mysli a jednej. Zjistí také, jak přesně funguje mozek dítěte s ADHD, a že doopravdy nezapomíná naschvál. Uvědomí si, proč je tak důležité u dítěte opakování, domluva, důslednost, pohyb a meditace.

Autorka v knize několikrát zmiňuje, že určením diagnózy ADHD to nekončí, ale teprve začíná. Ani léky potíže nevyřeší. U dětí s ADHD je důležité posilovat a osvojovat dovednosti spojené s exekutivními funkcemi, tedy s těmi, které jsou zodpovědné například za plánování. V praxi jsem na to často narážela. Rodiče si mysleli, že diagnóza a léky vše zachrání, problémy se vyřeší a situace srovná. O to rozčarovanější poté přicházeli. Pokud by rodiče, rodina a učitelé dětí s ADHD dělali jen půlku z toho, co se v knize doporučuje, měli by všichni mnohem příjemnější život.

Název: Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli

Originální název:What yourADHDchild wishes you knew

Edice:/