Recenze: Daniel Prokop – Slepé skvrny

5

Na první pohled se může zdát, že Slepé skvrny jsou jen dalším titulem o společnosti – od intelektuála pro intelektuály. Avšak Daniel Prokop ve své knize nejen analyzuje chování Čechů, ale také přibližuje sociologické fenomény všem čtenářům bez rozdílu. V české kotlině tak možná poprvé vznikla kniha, kterou může ocenit každý bez ohledu na politické názory či hodnoty.

slepe-skvrnyJak už název napovídá, Slepé skvrny ukazují ta zákoutí společnosti, kam běžně nevidíme – ať už proto, že se na ta místa dá dohlédnout jen těžko, anebo před nimi zavíráme oči. Své texty Prokop rozdělil do sedmi oblastí podle tématu, kterým se zabývají. Autor se věnuje klasickým sociologickým tématům, jako jsou chudoba a školství, ale reflektuje také trendy poslední doby, jako vztah k menšinám nebo populismus. Prostor dostává také tematika daní a neméně zajímavá je kapitola „mýty a metafory“, která ilustruje důležitost kombinace jazyka a veřejného prostoru. Závěrečná část se pak zabývá především rolí konkrétních osob a problematik ve volebním kontextu.

Každé téma Daniel Prokop zpracovává trochu jinak, přesto však lze vysledovat jakýsi leitmotiv, kterým je právě autorův přístup. Na rozdíl od jiných sociologických titulů není třeba se obávat falešné objektivity. Prokop má na každé téma určitý názor a čtenářům ho ve svých textech jasně sděluje. Přesto však vždy poctivě uvádí argumenty obou stran a vyvrací je jen a pouze dalšími statistikami a fakty, ne vlastními tezemi či přesvědčeními. Každému, kdo vezme knihu do rukou, záhy vyplyne autorův postoj ke kontroverzním otázkám. Přesto však Slepé skvrny mohou předat mnoho informací a zajímavých náhledů, protože čtenář snadno odliší osobní názor autora od zbytku textu.

Zkrátka nejsou loajální ke společnému porevolučnímu příběhu a společné budoucnosti – protože to není jejich příběh ani jejich budoucnost.

PROKOP, Daniel, 2019. Slepé skvrny. Brno: Host, s. 74. ISBN 978-80-7577-991-5.

Právě díky tomuto přístupu může titul číst člověk takřka s libovolným politickým přesvědčením – cílová skupina je omezená pouze zájmem o danou problematiku. Tady však přichází i kámen úrazu: pokud se už čtenář zamyslel nad diskutovanými fenomény, pravděpodobně pro něj velká část informací nebude tak docela nová – jen se mu díky velkému množství odkazů na různé výzkumy potvrdí to, co si už dávno uvědomoval. Pro naprostého laika je však tato kniha naprosto ideální, neboť autor vysvětluje vše od základu a každý nový pojem jasně definuje.

Ačkoli Danielu Prokopovi nelze upřít bravurní přiblížení sociologie „nesociologům“, právě tato skupina čtenářů si po dočtení mnoha textů může klást otázku: „A co s tím?“ Fakt, že titul vybízí k přemýšlení, je pochopitelně žádoucí, ale po úvodních definicích a vysvětlení argumentů obou stran, případně chyb v systému, chybí podnět k budoucímu zlepšení. Jistě je důležité vědět, že máme ve společnosti určité problémy, ale ve většině kapitol se objevují pouze nepatrné náznaky na možnosti jejich řešení.

Slepé skvrny tedy vybízí čtenáře k vlastním úvahám, které se ovšem pravděpodobně budou ubírat poměrně pesimistickým směrem. Z autorova stylu psaní je patrné, že ví, jak vyvolat určitý dojem. Proto by možná bylo na místě dát čtenářům více naděje. Takhle však kniha podněcuje zvědavost a nejspíše i touhu něco změnit – ne víru v krásné zítřky.

Když je diskurz – v médiích, na sociálních sítích i v politice – zcela jednolitý, získáme snáze pocit, že máme dostatek informací.

PROKOP, Daniel, 2019. Slepé skvrny. Brno: Host, s. 123. ISBN 978-80-7577-991-5.

Za objektivně největší přínos knihy lze jistě považovat až neuvěřitelné množství zdrojů, na které Daniel Prokop odkazuje. Jako odborník na kvantitativní metody se autor nebojí nejen používat tentýž výzkum ve prospěch argumentů opačných stran, ale také samotné výzkumy kritizovat a ukazovat, že mají své mouchy. Pokud si tedy potrpíte na podložená fakta, tento titul vás zcela jistě nezklame.

Název knihy: Slepé skvrny

Autor: Daniel Prokop

Překlad: -