Recenze: Ondřej Krotil – Kriminalistické otazníky

I přes vysokou objasněnost násilné trestné činnosti za kriminalisty bohužel občas zůstávají pomníčky. Tu a tam pomůže náhoda, někdy nové vědecké metody, občas promluví svědek, který ze strachu roky mlčel. Někdy nepomůže ani to a případ se odloží na mnoho dalších let do archivu, kde na spisy sedá prach a čím větší nános, tím více se pravděpodobnost odhalení vraha rovná nule. Právě na tyto případy se ve své knize Kriminalistické otazníky zaměřil Ondřej Krotil. Jak moc byl úspěšný a jestli jsou jeho závěry podložené důkazy uvěřitelné, nechť posoudí každý čtenář sám.

knihaAutor se zaměřil na nevyřešené případy, které se odehrály v éře komunismu a vrazi nebyli nikdy dopadeni a potrestáni. Proč právě tyto případy? Možná z důvodu časového odstupu a lepšího přístupu k archivním materiálům? To autor neuvádí. Naopak překvapí informace, že ještě během divokých devadesátých let se podivuhodně manipulovalo s důkazy a někdo měl zájem, aby se tyto případy dostaly až na dno archivů, kde by po nich nikdo dále nepátral.

Kniha obsahuje jedenáct na sobě nezávislých případů, kterým se autor postupně věnuje. Snaží se neopomenout žádný důkaz, bere v potaz všechny materiály a snaží se vzít na pomoc i vyšetřovací metody, které v tehdejší době nebyly obvyklé. Na závěr každé kapitoly přichází autor s vlastní dedukcí toho, jak mohlo k té či oné vraždě dojít, za jakých okolností, včetně domněnky, kdo vlastně vraždil. I když se snaží ctít presumpci neviny, často ukazuje na konkrétní osoby.

Ondřej Krotil popisuje případ pátera Sobka, dvou nezvěstných stopařek, po kterých jakoby se slehla zem, záhadnou smrt tří mladých lidí ve skalním městě v Hřensku,… A bohužel nevynechává ani notoricky známý případ záhadného úmrtí Jana Masaryka, který se na veřejnosti objevuje v pravidelných vlnách a potřebu se k němu vyjádřit má už téměř každý. S nadsázkou lze říci, že Jan Masaryk prodává. Kniha by byla pro čtenáře atraktivní i bez této kauzy, které je všude plno.

S tím, jak se blížíme k závěru knihy, jednotlivé případy se začínají propojovat a pro čtenáře nastává zmatek. Je zahlcen jmény, daty, čísly a v závěru už ani kolikrát neví, kdo, kde a s kým. Z vrahů se stávají oběti a nakonec se s nadsázkou dozvíme, že vše je práce tajných služeb a jejích agentů. Pro knihu škoda. Ze zajímavého čtení plného faktů se rázem stane špionážní román plný spekulací. Kdyby autor zůstal jen u nevyřešených případů a nesoustředil se na špinavou práci tajných služeb, pro čtenáře lépe. Začátek knihy je zajímavý, plný faktů, podložených důkazů a autor si jistě musel dát velkou práci s jejich shromážděním, chronologií a utříděním. O to více mrzí poslední třetina knihy, která se trochu zvrhne.

Kriminalistické otazníky lze i přes tento fakt doporučit ke čtení milovníkům záhad, špionáže a spiknutí. Na závěr ještě malé upozornění pro slabší povahy: kniha obsahuje i výmluvný obrazový materiál a pohled na fotky oběšence zblízka není pro každého.

Název knihy        Kriminalistické otazníky
Autor            Ondřej Krotil
Nakladatelství        XYZ (Albatros Media)