Recenze: Petr Cífka, Václav Rybář, Karel Ryška, Matěj Svoboda – Encyklopedie komiksového filmu

5

Milujete encyklopedie? Jsem přesvědčený, že na tuto otázku odpoví kladně mnoho lidí. Pokud se ještě tento formát zkombinuje s fenomény komiksu a filmu, musí nutně vzniknout publikace, která má potenciál čtenáře skutečně zaujmout. Kolektiv autorů se své knize nesnažil dát nějaké sofistikované jméno, proto titul zní přímo a jednoznačně – Encyklopedie komiksového filmu. A je jasno.

Komiksy jsou s námi už celou řadu let a z trochu podřadného postavení, které je často odsouvalo do pozice braku, se staly skutečně kultovní záležitostí, za jejichž četbu a obdiv k nim se dnes nemusí stydět žádný intelektuál. Poté, co se hrdinové a superhrdinové (stejně jako padouši a superpadouši) přesunuli na filmové plátno, rozšířilo se povědomí o nich ještě víc.

Kolektiv autorů, který knihu zpracoval, má bohatou praxi, týkající se publicistiky se zaměřením na filmy, proto je možné je vnímat jako erudované tvůrce a na jejich rozhledu a způsobu, kterým komiksové filmy hodnotí, je to znát. Čtenář si všimne zejména dvou výrazných rysů – text je psaný lehkou rukou, s vtipem a nadhledem. Tím druhým rysem je kritičnost a vlastní názor. Přestože jde o kolektivní dílo, všechny texty jsou vyrovnané, nelze příliš poznat rozdíly mezi jednotlivými publicisty.

Řazení textů je poněkud nezvyklé, autoři dali dohromady různé aspekty filmů – jednotlivé tituly, herce, artefakty, kladné a záporné hrdiny – a vše nakonec seřadili do článků podle abecedy. Takže pokud namátkou knihu otevřeme, naskytne se nám bizarní podívaná. Na levé straně se můžeme pokochat fotografií svůdně obnažené Halle Berry v roli Catwoman, zatímco na straně pravé nás čeká cesta do dětství prostřednictvím filmu Čtyřlístek na filmovém plátně. Podobně abeceda přisoudila sousedství filmu Na hraně zítřka a článku Nástrahy adaptací. Autoři určitě stáli před volbou, jakým způsobem text řadit, zda tematicky, nebo jinak, zvolili nakonec důsledně abecední pořádek.

Jak jsem se již zmínil, texty jsou kritické, autoři se netají svými sympatiemi či antipatiemi k filmům, které se podle jejich názorů více či méně podařily. Jde o subjektivní názory, podpořené objektivními argumenty, a v drtivé většině případů s nimi lze souhlasit. Výběr filmů je také v plné kompetenci týmu a jistě by bylo možné leccos doplnit nebo škrtnout. Je ke cti autorům, že se nevyhýbají českým filmům, jako už zmíněnému Čtyřlístku, Rychlým šípům nebo skvělému Kdo chce zabít Jessii? Ani v těchto případech nepodléhají patriotismu nebo naopak hanění všeho českého, dokážou pochválit, vyzvednout klady, ale také napsat, že se něco nepovedlo.

Encyklopedie komiksového filmu je bohatě doplněna barevnými fotografiemi, což z ní činí exkluzivní, i když poněkud nákladnou knihu. Určitě však stojí za to začíst se do ní a v duchu si promítat scény z filmů, které jsme viděli, či si vybírat ty, na které jsme se ještě nestačili podívat. Jako každá encyklopedie i tato nutí číst poněkud odlišně než knihy jiných žánrů. Nevadí, pokud přeskakujeme od článku ke článku, přečteme třeba jen titulek a zase pokračujeme dál, nebo dokonce jen shlédneme fotografii. Nutit se do postupného čtení všech textů nemá význam, stejně, dříve nebo později, se k nim vrátíme. Protože encyklopedie jsou fascinující a velmi obtížně se odkládají, ale také protože téma, které tato konkrétní zpracovává, má v sobě kouzlo pohádek pro děti i dospělé. A to nás dokáže alespoň na krátkou dobu přenést od problémů „všedního“ života někam úplně jinam. Nakladatelství XYZ velmi dobře načasovalo vydání této knihy před Vánocemi, protože jako dárek je Encyklopedie komiksového filmu skvělá.

Název: Encyklopedie komiksového filmu

Autor: Petr Cífka, Václav Rybář, Karel Ryška, Matěj Svoboda

Vydavatel: XYZ