Recenze: Kolektiv autorů – Grafický design pro každého
- Vytvořeno 28. 2. 2021 1:00
- Autor: Zuzana Tomášková
Grafický design je dnes doopravdy pro každého. Žijeme ve vzrušující době plné dostupných i snadno ovladatelných grafických nástrojů. Díky nim může každý z pohodlí domova vytvářet koláže, webové stránky, plakáty a vizitky. Někdy ale jen grafické nástroje nestačí. Kdo chce lépe porozumět grafickému designu, nechť si otevře knihu Grafický design pro každého. Nebude zklamán.
Máme tolik dostupných grafických nástrojů, o kterých se dříve snad ani grafikům nesnilo. Živnostníci, menší společnosti, ale i jen lidé, kteří mají rádi zábavu a různé aktivity, mohou vytvářet vlastní návrhy, které vyhovují jejich potřebám a produktům. Kniha Grafický design pro každého tak slouží jako kompletní návod k vytváření různých typů designů úplným začátečníkům, samoukům i mírně pokročilým grafikům.
Publikace provede krok za krokem celým tvůrčím procesem – od určení cílové skupiny a budování značky, přes návrh a tvorbu designu až po publikaci vaší práce v tištěné podobě nebo na internetu. Jsou zde i praktické projekty, cvičení, které můžete vyzkoušet, abyste se naučili vytvářet vlastní letáky, webové stránky, produktové etikety a další grafické designy.
Kniha Grafický design pro každého nejenže seznamuje se základy designu, ale přináší také kultovní grafické návrhy z celého světa (např. desky alb Beatles, Eda Sheerana), které v krátkých pasážích rozebírá. Naučí vás pracovat s barvami, zjistíte více o fotografii, typografii, webovém designu, koncepci budování značky i výběru cílové skupiny. Zkrátka ukáže vám od A do Z práci grafického designéra. A ještě vás namotivuje vyzkoušet si vlastní návrhy.
V knize tak najdete několik kapitol, které seznamují s ústředními tématy grafického designu – s porozuměním značce (cílová skupina a značka), stavebními kameny designu (písmo, barvy, obrázky), poskládáním všeho dohromady (princip, hierarchie, kompozice) a realizací designu. Zároveň přináší řadu tipů, postřehů i užitečných odkazů, kam se obrátit pro získání dalších materiálů, informací nebo nástrojů.
A především kniha je doopravdy krásná. Jen si v ní listovat je zážitkem. I když má pouze 200 stran, působí luxusním dojmem obsáhlé encyklopedie. Nezahlcuje fakty, ale díky čisté, elegantní úpravě textu a ilustrací udržuje čtenáře v obraze a zároveň vybírá jen to doopravdy důležité. Je tak možné se velice rychle zorientovat ve vícero oblastech grafického designu. A zároveň kniha svou vizuální podobou dokonale demonstruje to, co chceme od kvalitní grafiky.
O grafický design jsem se dříve nijak výrazně nezajímala, vždycky kolem mě ale proplouval. Jen jsem si tehdy vystačila s estetickým soudem – to se mi líbí, to se mi nelíbí. Zhruba před rokem se to u mě zlomilo. Založila jsem si živnost, tudíž jsem potřebovala nástroje k propagaci – letáky, vizitky, webové stránky. A tak jsem se o tuto oblast začala zajímat. Proto mě vydání této knihy velmi potěšilo.
Při pročítání knihy Grafický design pro každého jsem si osvěžovala znalosti z výtvarných kurzů, kurzů fotografie, UX designu i tvorby webu. Upevnila si pojmosloví, dostala inspiraci k vytváření nových grafických nástrojů a osvojila si nové znalosti. Na kurzech jsem třeba často slýchávala pojem zlatého řezu, ale nikdy ne o spirále. Spirála uvnitř zlatého řezu přitom pomáhá vytvořit správnou kompozici obrázku a vnáší do ní dynamičnost.
Zároveň jsem se naučila více přemýšlet nad hierarchií informací. Nejde tedy jen o to, jak sepsat leták na akci, ale především přizpůsobit podávané informace čtenáři, aby co nejrychleji dostal odpověď, zda ho akce zajímá či nikoliv. A zároveň si informace zapamatoval – hladce, příjemně a zábavně.
Knihu Grafický design pro každého doporučuju všem, kteří chtějí vyrábět poutavý a líbivý obsah, ať už mají vlastní internetový obchod nebo blog, snaží se propagovat svou práci, nebo jen sdílet své zážitky na sociálních sítích. Nastal čas odhalit svůj talent a stát se skutečným grafikem. Informace určitě pomohou také začínajícím grafickým designerům i odborníkům z jiných oblastí – např. UX designu, marketingu, copywritingu.
Název: Grafický design pro každého
Originální název: Graphic Design For Everyone
Edice: Universum
Autor: kolektiv
Překlad: Lenka Šverčičová
Nakladatelství: Euromedia Group
Místo vydání: Praha
Rok vydání: 2020
Vydání: 1.
Počet stran: 224
ISBN: 978-80-242-6903-0
Aktuality
-
Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě
V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit dvou živých rozhlasových vysílání.
Číst dál... -
Česká vlna nakladatelství Host
Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.
Číst dál...
Knihy
Z čtenářského deníku
-
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.
Číst dál... -
Drašar
Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.
Číst dál...