Recenze: Sam McGrath – Trénuj jako výsadkář: Čtyřtýdenní plán pro dokonalou fyzickou kondici

5

Fyzická zdatnost je v životě každého člověka velkým přínosem. Mnozí však mají povolání, jež vysokou úroveň tělesné zdatnosti přímo vyžaduje. K nim patří i vojáci z bojových jednotek, jako například britští výsadkáři. Jeden z nich – major Sam McGrath – se rozhodl podělit se o to, jak členové těchto jednotek dosahují špičkové kondice a jak ji podle jejich vzoru můžete získat i vy. Jeho kniha se v češtině jmenuje Trénuj jako výsadkář, má podtitul Čtyřtýdenní plán pro dokonalou fyzickou kondici a vydalo ji u nás nakladatelství Grada.

trenuj-jako-vysadkarJakkoliv je osobnost autora stěžejní pro jakékoliv dílo, v případě Trénuj jako výsadkář to platí dvojnásob. Sam McGrath – bývalý velitel britských výsadkářů v Afghánistánu, manažer v nadnárodní finanční společnosti, ultramaratonec a otec čtyř dcer – takřka neustále připomíná své zkušenosti, úspěchy a pohled na svět, až se vám bude chvílemi zajídat číst o tom, co všechno dokázal. Obraz namyšleného sebestředného frajera nabourává nejen pokora, s níž přistupuje k mnoha tématům, ale také skutečnost, že celý zisk z prodeje knihy jde na konto charitativní organizace, která podporuje výsadkáře postižené na misích a jejich rodiny.

Samotná publikace je rozkročena mezi více žánrů. Lze ji zařadit ke knihám o zdravém životním stylu, její součástí jsou i historky z bojových operací či závodů, zásobník cviků podporujících pružnost, sílu i regeneraci tkáně i pasáže zaměřující se na sebemotivaci a organizaci vlastního života. Major McGrath v ní, jako účastník závodů dlouhých i přes sto kilometrů, často hovoří o běhání – ostatně siluetu běžce v helmě naleznete i na přebalu knihy –, avšak rad k samotnému běhání je tu oproti knihám o běhu poskrovnu.

Dle slov autora je publikace určena především dvěma skupinám čtenářů: „Těm, kteří hledají účinný prostředek proti sedavému zaměstnání a lenivému rodinnému životu“ (s. 12) a aspirantům na post v bojové elitní jednotce. Jedná se o velmi rozdílné skupiny a přesto se McGrathovi daří nabídnout recept oběma a, dle mého názoru, vlastně všem, kdo chtějí na své fyzičce zapracovat.

Trénuj jako výsadkář metodicky provází čtenáře jeho možnou tělesnou proměnou. Radí mu, jak má zjistit svůj stav kondice, jak si nastavit cíle a jak je dodržovat navzdory nevyhnutelným překážkám. Nabízí také stručné tréninkové programy rozdělené do čtyř výkonnostních úrovní. Nezapomíná ani na základy v podobě spánku, výživy a mobility (v tomto pořadí). Ostatně jejich důležitosti a tipům k jejich zlepšení věnuje několik stran.

Atraktivitu knihy zvyšují fotografie, na nichž jsou většinou zachyceni trénující vojáci či autor sám. Součástí textu je několik trefných citátů od osobností formátu Abrahama Lincolna, Winstona Churchilla či Napoleona Bonaparta. I díky tomu se přibližně 175 stran čte velice lehce, až se musí čtenář občas zastavit a zamyslet se nad předkládanými návody, pokud je chce opravdu implementovat do svého života.

Sympatický je i fakt, že kniha nezaostává za dnešní dobou. Jakkoliv autor nijak neumenšuje nezbytnost dřiny, kromě klasických, řekněme analogických, cvičebních pomůcek doporučuje využívat i mobilní aplikace, chytré telefony a další vymoženosti dneška. Výjimečně zmíní i produkty, jež sám používá, ale přemíry product placementu se bát nemusíte. Několik stran se věnuje i benefitům zapojení se do virtuální tréninkové komunity či spolupráce s trenérem online.

Na konci knihy Sam McGrath nabízí pro představu vlastní plán dosažení nelehkého cíle. V jeho případě se jedná o kvalifikaci a dokončení jednoho z nejobtížnějších závodů světa – ultramaratonu v prostředí nejvyššího evropského pohoří. Součástí takového plánu je i důvod proč do toho jít, s kým se domluvit, koho požádat o pomoc, co se může postavit do cesty zdárnému naplnění cíle a jak takovým úskalím čelit. Pokud byste si také rádi podobný plán vytvořili, byť i s méně ambiciózní metou, Trénuj jako výsadkář je přesně tím průvodcem pro vás.

Název knihy: Trénuj jako výsadkář: Čtyřtýdenní plán pro dokonalou fyzickou kondici

Autor:  Sam McGrath

Překlad: Jan Syka