Recenze: Petr Čornej – Husitská revoluce: Stručná historie

5

Získat cenu Magnesia Litera je pro každého autora ohromným vyznamenáním. O to větším je, když namísto některého z dílčích ocenění získá přímo to nejvyšší – Kniha roku. Posledním držitelem této pocty je historik Petr Čornej, který ji získal za monumentální biografii Jan Žižka. Neuplynulo mnoho vody a v nakladatelství Paseka vydal Čornej další publikaci Husitská revoluce: Stručná historie. Zdá se vám, že vstoupil dvakrát do stejné řeky? Nikoliv, spíše vyměnil hluboké moře za dravou bystřinu.

Prof. PhDr. Petr Čornej DrSc. je nejen jedním z nejvýznamnějších žijících českých historiků, je také plodným autorem pěti desítek knih o dějinách. Vytvořil učebnice pro střední školy, napsal publikace, s nimiž si běžný nadšenec pro dějiny sotva poradí, ale stejně tak je podepsaný pod knihami jako Panovníci českých zemí, které má doma snad každé dítko se zálibou v dějepise. Svoji schopnost psát o minulosti pro víceméně jakékoliv publikum osvědčil i ve svém posledním vydaném počinu.

Jakkoliv se může na první pohled zdát, že k sobě mají Jan Žižka a Husitská revoluce přinejmenším tematicky velmi blízko, svým způsobem tvoří obě knihy protipóly. Biografie s podtitulem Život a doba husitského válečníka je špalek čítající osm set padesát stran, v němž se autor-badatel pídí po každé informaci ze života muže, jenž se stal známým až po padesátce a slávu si vydobyl v posledních čtyřech letech života. Naproti tomu textem ani ne dvousetstránková Husitská revoluce s velmi výstižným podtitulem Stručná historie prolétá obdobím rámovaným kázáními Mistra Jana Husa a skonem krále Jiřího z Poděbrad. Je to však průlet čtivý a poučný.

Na začátku Petr Čornej přiznává, že je Husitská revoluce sbírkou osmnácti článků, jež vyšly v Lidových novinách. V knižním vydání je obohatil třemi krátkými texty a velkým množstvím obrazového materiálu. Každá z kapitol je dále dělena na podkapitoly a na konci má stručný medailonek tu známější, tu dějinami téměř zapomenuté osobnosti dané doby. I to přispívá ke svižnosti textu, který se čte takřka sám od sebe.

Kapitoly jsou rámovány černobílými snímky často velmi slavných obrazů. Můžeme se pokochat díly Mikoláše Alše, Václava Brožíka, Adolfa Liebschera, Františka Ženíška, Alfonse Muchy a dalších. Kromě nich uprostřed svazku najdeme i třicet stran s barevnými fotografiemi na lesklém papíře. Mezi nimi je několik dobových vyobrazení vojenské techniky, listy ze středověkých písemností včetně záznamů husitských písní či slavný stížný list české a moravské šlechty proti upálení Mistra Jana Husa. Na grafické úpravě knihy je znát, že Paseka věnovala i této útlé publikaci nebývalou péči.

Navzdory nevelkému rozsahu, krátkým kapitolám i mnoha stranám věnovaným ilustracím má Husitská revoluce: Stručná historie, co nabídnout i těm, kteří se o problematiku dané doby dlouhodobě zajímají. Není totiž pouhým shrnutím notoricky známých faktů. Je obdivuhodné, kolik toho Petr Čornej dokázal čtenářům nabídnout na tak malém rozsahu. Vyprávění o nejzásadnějších a nejznámějších událostech první poloviny patnáctého století je prošpikované zajímavostmi a bystrými postřehy autora. Ten na jednu stranu ani neadoruje, ani neodsuzuje dění v době husitské, na druhou se nebojí prezentovat vlastní názor podpořený pádnými argumenty.

Husitská revoluce je výborné čtivo pro zájemce o českou historii. Poskytuje stručné a přehledné dějiny chaotické doby, zároveň nabízí méně rozšířené zajímavosti a fakta, jež ocení i erudovanější čtenáři. Díky krátkým kapitolám, autorovu lehkému peru (či klávesnici) a velkému množství obrazového materiálu je kniha poutavá, jako by nešlo o literaturu faktu, ale dobře napsaný román. Kdo by si přál vyčerpávající vědeckou publikaci, může sáhnout po jiných dílech Petra Čorneje či Františka Šmahela. Troufám si však tvrdit, že všichni ostatní čtenáři budou nad míru spokojeni.

Název knihy: Husitská revoluce: Stručná historie
Autor:  Petr Čornej
Nakladatelství: Nakladatelství Paseka