Recenze: Daniel Gladiš – Akciové investice

5

Vstupenkou k finanční jistotě bývá dědictví, výhra v loterii, vybudování úspěšné firmy, pronájem nemovitostí navíc a investování. Poslední jmenované se mezi Čechy pomalu, ale jistě stává vstupenkou k uchování či ke zvýšení jejich kapitálu. Kniha Akciové investice od investora Daniela Gladiše rozbíjí běžný mýtus o investování, jakým je každodenní sledování pohybů na burzách a neustále přelévání peněz do akcií z jedné firmy do druhé.

akciove-investiceInvestování je jednoduché, ale ne snadné. Utratit peníze za akcie firmy jde velmi rychle, ale otázkou je, jaký bude výsledek. Kniha Akciové investice se zaměřuje na základní umění investování. Dobrý investor totiž potřebuje umět mimořádně jen dvě věci – jak ocenit společnost a jak pohlížet na pohyby trhu. Ostatní znalosti mu už k tomu jen dopomáhají.

Daniel Gladiš se investováním zabývá přes dvacet let, nyní je ředitelem fondu Vltava Fund. Vzhlíží k Warrenu Buffettovi, od kterého přebírá řadu myšlenek i svou investiční filozofii. Jeho první kniha Naučte se investovat se stala v České republice bestsellerem. V knize sdílí se čtenáři příklady ze své praxe, které jim mohou pomoci ovládnout umění investování.

Zájemci tak zjistí, jak oceňovat společnost a jak správně pohlížet na pohyby trhu. V knize se také dozví, co je to kruh kompetencí a bezpečnostní polštář a jaké je jejich praktické využít. Naučí se formulovat si vlastní investiční filozofii a vytvořit si vlastní investiční proces. Další kapitoly pak čtenáře seznamují s rizikem, psychologií investora, inflací a tím, co je dobrá společnost a jak a kde ji hledat.

Druhé rozšířené vydání publikace Akciové investice se zaměřuje na vývoj na finančních trzích v posledních letech a především na změny, které si vynutila globální recese spojená s virovou pandemií v roce 2020. Popisuje, jaký vliv má a bude mít na hlavní třídy aktiv prostředí masivního tištění peněz a jak si v tomto novém normálu může počínat běžný investor.

Musím pochválit přehlednost i zpracování knihy. Texty jsou informačně bohaté, srozumitelné. Principy i teorie jsou vysvětlovány na příkladech, zároveň je text dobře členitý, snadno se v něm orientuje. Pokud ale nemáte hlubší základy z oblasti investování a ekonomiky, je těžší pochopit předkládané informace.

Trvalo mi proto docela dlouho, než jsem knihu přečetla, zároveň si doteď nejsem jistá, zda jsem vše pochopila správně. A to i přesto, že jsem dálkově vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě. Některé pojmy pro mě byly spíše abstraktní. Neměla jsem v hlavě přesně vydefinované, co znamenají. Proto knihu rozhodně nedoporučuji začátečníkům. Pro ty je vhodnější čtivo zaměřené na základy finanční gramotnosti nebo osobní finance.

Lidé zběhlí v ekonomii, bankovnictví, nebo již zkušenější znalci či zájemci o oblast akciového investování však mohou najít v publikaci Akciové investice skvělého průvodce. Kniha se totiž především zaměřuje už na ty čtenáře, kteří chtějí sami investovat a ne jen vkládat peníze do fondů, které spravuje někdo jiný. Pro ty je kniha z mého pohledu velmi cenným zdrojem, protože rozbíjí pár mýtů o investování a zároveň vysvětluje, na co si dát doopravdy pozor a jak nad investováním hlouběji přemýšlet.

Autor uvádí, že aby se člověk stal úspěšným investorem, nemusí znát různé teorie, oceňování opcí nebo počítání Value a Risk, ale musí doopravdy rozumět firmě a jejímu byznysu. Vědět, jak firma získává peníze, jak fungují akcie, dividendy, jakou mají hodnotu a jaký je možný vývoj. Cílem je pak najít podhodnocené akcie, které budou do budoucna růst, a do nich vložit své volné finanční prostředky.

Zároveň po přečtení knihy věřím, že se investování může stát pro někoho celoživotní vášní nebo skvělým výnosným, leč velmi časově náročným koníčkem. Investování je soutěživé, měřitelné a svým způsobem může být i spravedlivé, protože kvalitní investoři dosahují lepších výsledků. Je však nutné věnovat hodně času studiu. Číst výroční zprávy, chápat a sledovat trh, předvídat možné změny, pochopit byznys plán firmy, sledovat prezentace firem i jejich konkurenci.

Investor Daniel Gladiš píše v knize o tom, že za rok nastuduje informace o 300 firmách a investuje jen do zlomku z nich. A to je jeho práce na plný úvazek. Zkuste si to proto převést na množství času, které můžete věnovat svému koníčku při práci a rodině.

Celkově jsem však ráda, že jsem se do čtení pustila. Otevřela mi oči a rozšířila obzory. A třeba jednou se mi investování stane koníčkem. Knihu proto rozhodně doporučuji každému, kdo vážně uvažuje o investování na kapitálových trzích bez profesionálního poradce. V knize Akciové investice totiž najde popis investování z praxe pro začínající i pokročilé samostatné investory očima zkušeného investora.

Název: Akciové investice

Originální název:/

Edice:/