Recenze: Odborná literatura

Recenze: Michael Mareš – Nápad za miliardu

1 1 1 1 1 (0 hlasů)

Co vám jako první proletí hlavou, když se zeptám: „Podnikání je…?“ Cool? Svoboda? Nejistota? Utrpení? Holá nemožnost? Možná. Někdy se ale shodou okolností zrodí nápad, který může té správné hlavě přinést miliardový byznys. Jen je nutné mít silný zápal, vnitřní pohon, kreativitu a touhu uspět. O tom ví své deset českých startupistů, kteří sdílejí svou cestu k vrcholu s publicistou Michaelem Marešem v knize Nápad za miliardu.


knihaJeště před čtyřicítkou zažili mezinárodní úspěch ve světě byznysu. Tomáš Čupr, Josef Průša, Simona Kijonková a další osobnosti stojící za úspěšnými českými startupy, jejichž hodnota překročila miliardu korun. Jací byli v dětství? Co je motivuje? S jakými neúspěchy a krizemi se museli vyrovnat? Sbírku soukromých i profesních příběhů doplňují rady a tipy, které jednotlivým podnikatelům a jejich firmám pomohly se dostat až na vrchol.

Jak se stát úspěšným? Musíte být ve správný čas na správném místě se správným nápadem a vizí, navíc být obklopen těmi správnými lidmi, kteří vám pomohou vybudovat miliardový byznys. To asi víte. Jenže to nestačí.

Musíte mít taky silný zápal, působivou prezentaci, schopnost slíbit a splnit nesplnitelné, umět nadchnout a přesvědčit okolí a spoustu dalších maličkostí, které vás dostanou k vašim cílům. To asi také víte. Ale pokud se chcete dozvědět více, zkuste otevřít tuto knihu.

Michael Mareš vyzpovídal v různých okamžicích desítku úspěšných podnikatelů. Jako publicista v českém časopisu Forbes k tomu měl velmi blízko. Pro čtenáře sepsal útržky byznysové cestyTomáše Čupra (Rohlík.cz), Jana Řežába (Socialbakers), Martina Hájka (Livesport), Huberta Palána a Daniela Hejla (Productboard), Květy a ŠimonaVostřích (Ytica), Olivera Dlouhého (Kiwi.com), Simony Kijonkové (Zásilkovna), Jana Bednáře (ShipMonk), Vladimíra Hrinčára, Jána Ilavského a Jaroslava Becka (Beat Games) a Josefa Průši (Prusa Research).

Že jste o všech z nich ještě neslyšeli? Nebojte, já také ne. Někteří se cíleně snaží být mediálními osobnostmi, jiní se drží v ústraní. Co mají společného? Věřili ve svůj projekt natolik, že dřeli dlouhé roky s extrémním nasazením za minimální peníze, aby vytvořili něco, co přinese užitek lidem. Ať už ve formě jednodušší práce, kvalitnějšího života nebo jen větší zábavy. Ne vždy je k úspěchu potřeba vysokoškolský titul a vysoký kapitál, ale kontakty a maximální pracovní tempo.

A štěstí. Na lidi, na investory i na kreativní řešení, která jsou v začátcích byznysu potřeba. Např. jeden z nich naskládal do skladu prázdné krabice, aby vypadalo, že firma již funguje a má zákazníky. Zároveň mohla na začátku jejich úspěchu stát i velká naivita, co všechno budování byznysu obnáší. Nebo i tvrdá ruka, která popoháněla první zaměstnance k extrémním výkonům. Tak či tak na marketingu a výkonu nesejde, když nemáte skvělý produkt.

Kniha Nápad za miliardu je živá, velmi čtivá. Jak se říká, nemohla jsem se od jednotlivých příběhů odtrhnout. Michael Mareš velmi dobře ilustruje vzlety i pády jednotlivých podnikatelů. Přidává jejich moudra i popis jejich osobnosti ještě od někoho blízkého. Díky tomu se obraz stává plastičtějším.

Ano, pořád jsou to jen informace o tom, co o sobě jednotliví lidé prozradili. Nejsou to nezkreslená fakta. Stoprocentně tam nějaký filtr mezi prezentací a realitou je. Ale takto popsané příběhy jsou mnohem zajímavější než upravené mediální výstupy, které se dostávají do éteru.

Ne všichni úspěšní podnikatelé na svůj podnikatelský nápad přišli sami. Někdo z nich ho prostě jen viděl v zahraničí a uzpůsobil ho pro českého zákazníka. A stejně to fungovalo. Možná i líp. A proto je dobré mít oči otevřené, protože některý nápad jste mohli jen přehlédnout. Třeba jako já službu Tesca v Británii, kterou se inspiroval Tomáš Čupr. Brala jsem ji totiž jako zbytečný luxus rozmazlených Britů.

Knihu Nápad za miliardu proto doporučuji všem zvědavým, odvážným i závistivým. Dozvíte se víc. To stačí.

Název:     Nápad za miliardu
Originální název:    /
Edice:    /
Autor:     Michael Mareš
Překlad:     /
Nakladatelství:     KNIHA ZLIN
Místo vydání:     Praha
Rok vydání:     2021
Vydání:     1
Počet stran:     296
ISBN:     978-80-7662-234-0

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení