Recenze: Karel Cudlín, Radka Denemarková, Tomáš Jelínek, Silja Schultheis – Jako by se to všechno stalo včera

5

Knihy, věnující se holocaustu a příbuzné problematice, určitě nepatří mezi zboží, které by přinášelo enormní zisky. Přesto se stále nacházejí vydavatelé, neváhající do tak nejistého projektu jít. V tomto případě jde o knihu Jako by se to všechno stalo včera, vydanou Česko-německým fondem budoucnosti.

Úkolem knihy je připomenutí holocaustu a jeho obětí. Pravdou je, že se významně krátí čas, po který ještě budeme moci mluvit s přímými pamětníky těchto hrůz, za několik let už budeme odkázáni pouze na zprostředkované vzpomínky, ať už v ústním nebo písemném podání. Proto je velmi důležité intenzivně sbírat poslední střípky autentické historie.

Pamětníci, kteří byli vydavatelem osloveni, odpověděli různou formou, odlišné bylo patrně i jejich vnímání toho, čemu byli vystaveni. A tím se liší i vzpomínky nejen po stránce faktů, ale i pocitů. Editoři knihy se nakonec rozhodli z výpovědí vybrat pouze klíčové věty a ty ve formě citátů procházejí všemi stránkami.

Je obtížné určit, co tvoří těžiště knihy, kromě zmíněných citátů mají velkou váhu výtečně provedené portréty, jejichž autorem je renomovaný fotograf Karel Cudlín. Jeho jméno, které se stalo známým i mezi veřejností, jež se o toto umění příliš nezajímá, ve spojení s prezidentem Václavem Havlem. Cudlín několik let patřil mezi jeho „dvorní“ fotografy. Ovšem tato skutečnost by neměla převážit nad jeho faktem, že jeho práci provází celá řada významných ocenění a výstav.

Neméně důležitou součástí knihy je esej Radky Denemarkové, dotýkající se holocaustu, diktatury a nesvobody. Autorka pojala téma poněkud jinak, než by se dalo očekávat, rozhodně se neomezuje pouze na historické skutečnosti, jež jsou často opakovány pouze jako fakta o něčem, co se před lety stalo, což v nás sice dokáže vyvolat emoce, ale zde jsou hranice, za které se už dostat nedokážou. Radka Denemarková je skvělá spisovatelka, mnohem důležitější je však její vhled. Obě tyto vlastnosti se u ní setkávají v symbióze, dokáže nalézt slova, vyjadřující hluboké myšlenky. A je nutno podotknout, že jsou to především její myšlenky, i když umí extrahovat důležité prvky prací jiných myslitelů a originálním způsobem je syntetizovat.

Proto lze těžko očekávat, že by se autorka eseje omezila pouze na minulost. Způsob, jakým svůj text pojala, předznamenává titul knihy Jako by se to všechno stalo včera. Neznamená pouze přání tyto na události nezapomenout, ale také paralelu k současnosti, což, i když si to mnozí lidé neuvědomují nebo nechtějí uvědomovat, znamená, že nebezpečí nástupu zrůdného režimu, jakým byl nacizmus nebo komunizmus, je aktuální v každé době. Autorka připomíná, jak je snadné podlehnout pokušení spolupracovat s režimem a uvádí příklad vědců pracujících na výzkumu zbraní či inženýrů projektujících plynové komory.

Pokud si říkáme, že v dnešní době není možný nástup totality, kterou u moci drží většina „obyčejných“ občanů na základě nenávisti k určité skupině lidí, stačí se podívat na čerstvé volební výsledky a uvědomit si, že stačí vhodně koncipovaná volební kampaň, peníze a trocha charisma k tomu, aby se v lidech ozval fanatizmus dřímající snad v každém z nás. Umíme ho rozumem krotit, ale i v tom může být ukryta slabina.

Nad esejí Radky Denemarkové se vyplatí zamyslet, a to i v bodech, které mohou být poněkud nepříjemné. Stejně tak je dobré zabývat se prameny, které autorka uvádí, například dílem Imre Kertésze, maďarského spisovatele, jenž prošel hrůzou koncentračních táborů a analyzuje i psychologii přeživších. Je mylné domnívat se, že pro ně ukončením druhé světové války všechno špatné skončilo. I na to by měla kniha Jako by se to všechno stalo včera upozorňovat.

Zpracování knihy jde naproti současnému trendu ochrany životního prostředí, vychází ve snadno recyklovatelné vazbě bez hřbetu, i když pro barevné fotografie Karla Cudlína musel být použit kvalitní materiál, ale jinak to nebylo možné. Knihu lze tedy vnímat jako cenný příspěvek k zachycení posledních stop autentických vzpomínek, zpracovaný s úctou a pečlivostí, ale také drobná připomínka problémů tiše klíčících okolo nás.

Název: Jako by se to všechno stalo včera
Autoři: Karel Cudlín, Radka Denemarková, Tomáš Jelínek, Silja Schultheis
Vydal: Česko-německý fond budoucnosti