Recenze: Maren Gottschalk – Frida nespoutaná

5

Frida Kahlo se stala malířkou a do teď je známá po celém světě. Současníci se ji neustále snažili zařadit do nějaké škatulky, což ona rozhodně nechtěla dopustit. Nechtěla být spojována jen s jedním uměleckým směrem, nechtěla být jen spořádanou manželkou. Byla tělem a duší umělkyní, která chtěla objevovat svět a jeho krásu. V Metafoře vyšla biografie Frida nespoutaná s podtitulem Bouřlivé roky v Paříži a New Yorku.  Knihu napsala německá spisovatelka Maren Gottschalk.

V roce 1938 přijíždí Frida Kahlo do New Yorku představit své umění. Kromě velkolepé výstavy si umělkyně užívá i procházky po této světoznámé metropoli a seznamuje se s těmi, kteří v New Yorku něco znamenají. Poznává tak město ze všech jeho stran. Ve městě je sama bez manžela, ale o společnost nemá nouzi. Jedinou překážkou je jí noha, kterou si zranila v dávné minulosti, avšak toto omezení stále přetrvává a občas jí ztrpčuje život. Frida se ale i bolesti umí zbavit – má léky a také alkohol, které jí na bolest pomáhají zapomenout. Po několika měsících se přesouvá do Francie, kde poznává krásy Paříže, ale i dalších měst. Zde nepřichází úspěch hned, ale Frida i tak stále maluje a snaží se užívat si každý okamžik. Po svých cestách se vrací zpět domů. Zpět ke svému životu, ke svému manželovi, ke svým kořenům, na které nikdy a nikde nezapomíná.

Kniha o Fridě Kahlo představuje sondu do duše jedné umělkyně, kterou mantinely nikterak neomezovaly a sama je posouvala dál a dál. Hlavní dějovou linku tvoří současný život Fridy v New Yorku a Paříži. Vedlejší dějová linka se vrací zpět do minulosti, aby čtenáři objasnila některé důležité milníky v životě Fridy. Proč utekla Frida do Ameriky, jak se poznala s fotografem Nickolasem Murayem, jak a proč začala malovat. To všechno se čtenář v jejich vzpomínkách dozví. Kniha rozhodně není kompletním životopisem, ale jsem přesvědčená, že i tato část života čtenáře zaujme.

Frida nespoutaná je pro mě velmi dobře napsaným románem. Po jeho přečtení jsem se toužila o této umělkyni dozvědět víc. I když část života, kterou román zachycuje, jsem díky němu poznala dokonale. Nejen, že spisovatelka popisuje to, co hlavní hrdinka vidí a koho potkává, ale dává čtenáři možnost sledovat i její vnitřní dialog a může se tak dozvědět, proč a za jakých podmínek její díla vznikala.

Knihu ocení především fanoušci této umělkyně, ale díky její kvalitě, spádu děje a zajímavým postavám po ní mohou sáhnout i ti, kdo Fridu teprve poznávají. Je to příběh ženy, která rozhodně neměla lehký život, a často jí osud přinesl těžké životní situace, které by mohly člověka srazit na kolena. Frida ale své bolesti a trápení využila k tomu, aby samu sebe hnala dál a dál a vybičovala se k tomu nejlepšímu, co v ní bylo. Její život se stal inspirací pro všechny ženy i muže – zkrátka pro všechny, kteří mají velké sny a zrovna se jim nedaří. Možná díky Fridě znovu najdou sílu jít dál a svůj sen si splnit.

Autor: Maren Gottschalk
Název: Frida nespoutaná
Překlad: Helena Mirovská