Recenze: Gabor Maté – Když tělo řekne ne

5

Proč právě já? Toto otázku si dřív nebo později položí každý, kdo si vyslechne verdikt vážné diagnózy. Rakovina, Alzheimerova choroba, ulcerózní kolitida či amyotrofická laterální skleróza zní jako hodně špatně vytažené karty z balíčku, který člověku nachystal sám život. Zatímco tradiční medicína zná pouze nemoc a ověřené postupy, jak s ní bojovat, stále více se do popředí dostává názor, že nemoci nevznikají jen tak samy od sebe. Často jsou za nimi vžité vzorce chování, potlačené emoce či kolotoč negativních myšlenek. Pacient, který se rozhodne nejen řešit následky, ale především hledat příčiny, přestává být pouhou obětí nemoci. Dostává příležitost – skutečnou a významnou příležitost – uzdravit své tělo i svůj život.

kdyz-telo-rekne-neSvé o tom ví i doktor Gabor Maté, který je autorem knihy Když tělo řekne ne, jíž se dnes budeme věnovat v této recenzi. Tento kanadský lékař maďarského původu sám neměl vůbec jednoduchý start do života. Je totiž židovským přeživším holocaustu. Jeho matka ho musela na nějaký čas opustit, a v nejkritičtějším období života tak čelil traumatu ze ztráty blízké osoby. Tento raný zážitek se jako červená nit táhne jeho životem od osobních bolestí a pádů až po jeho práci. Dokonce v loňském roce vyšel dokument Moudrost traumatu, kde trauma jako neviditelnou sílu, která zásadně formuje lidský život i stav společnosti, představuje i na svém vlastním příběhu.

Gabor Maté se ve své práci věnuje zejména výzkumu vlivu prostředí během dětství na kvalitu pozdějšího života, závislostem, depresi, ADHD a dalším civilizačním chorobám, které s prožitými traumaty souvisí. Svá zjištění prezentuje také v knihách. Na českém trhu jsou k dostání již čtyři publikace, a to V říši hladových duchů, Držte své děti, Roztěkaná myslPůvod a léčení poruch pozornosti a Když tělo řekne ne.

Především poslední zmíněnou knihu bych doporučila k přečtení doslova každému. Autor v ní i pro laika velmi srozumitelně vysvětluje pravděpodobné příčiny vzniku závažných nemocí. Na případech konkrétních lidí – zejména svých vlastních pacientů – vysvětluje, jak moc je v lidském těle vše propojeno.

Mozek, nervový systém, endokrinní žlázy a orgány i buňky imunitního systému, to všechno je vzájemně propojeno prostřednictvím několika různých drah. Při dalších výzkumech odborníci jistě objeví řadu dalších. Souhrnným úkolem touho psychoneuroimunoendokrinního systému je zajistit vývoj, přežití a reprodukci každého organismu.

MATÉ, Gabor, 2021. Když tělo řekne ne. Praha: PeopleComm s. r. o., s. 91, ISBN/EAN: 978-80-87917-76-3

Příběhy lidí zmíněných v knize doplňuje Gabor Maté velkým množstvím studií, které více než jasně ukazují, že nelze oddělovat člověka od jeho psychosociálního světa. Právě prostředí, ve kterém se lidé vyvíjejí, žijí, pracují a milují, i způsob jejich uvažování, jsou určujícím faktorem, jestli čeká jednotlivce život naplněný zdravím, či nemocí.

V dnešním světě prodchnutém často umělou pozitivitou předkládá autor provokativní myšlenku, že spouštěčem nemocí jsou právě potlačené negativní emoce. Kdo není schopen projevit například zdravou a odůvodněnou zlost vůči svému okolí, ten ji ve výsledku obrátí proti sobě.

Kniha Když tělo řekne ne určitě nepatří ke snadné četbě v tom smyslu, že není obtížné v ní najít mnohé paralely se svým vlastním životem. Její přečtení však určitě stojí za příležitost vynést na světlo všechny nezdravé vzorce svého chování a přístupu ke světu, nastavit si správně hranice a prožít dlouhý šťastný život. Je totiž mnohem lepší naučit se říkat jasné „Ne!“ vědomě sám za sebe, než ho bude muset říct naše tělo ve formě nemoci.

Název: Když tělo řekne ne

Autor: Gabor Maté

Překlad: Viktor Jourek