Recenze: Jože Pirjevec – Tito a jeho soudruzi

Jak velkou úlohu hrají v historii významné osobnosti? Ohýbají běh dějin, nebo jsou jím vlečeny? Tato otázka se v historické vědě těší poměrně velkému zájmu. A jednou z postav, která historiky přímo vybízí k tomu, aby si ji kladli, je bezesporu Josip Broz Tito. Muž, který po dlouhých 35 let (1945-80) vládl Jugoslávii, je velmi oblíbeným předmětem zkoumání. Jednou z mnoha publikací, které o Titovi od jeho smrti byly napsány, je také kniha Tito a jeho soudruzi, kterou historik Jože Pirjevec vydal v roce 2011 a která v českém překladu vyšla v minulém roce.

knihaJak ale tvrdí balkanista Jan Pelikán (Pirjevec, Jože (2022). Tito a jeho soudruzi. Přel. Kuděla, Jiří a Kudělová, Milena. Praha: Academia, s. 10-14), první monografie o Titovi nebyly z pohledu historika příliš kvalitní – byly psané spíše publicisticky a senzacechtivě, byly často povrchní a nepřicházely s ničím výrazně novým. Tento trend podle Pelikána změnila právě až v roce 2011 Pirjevcova monografie Tito a jeho soudruzi, která stala se jednou z nejčtenějších historických biografií na světě. Není divu, autor svojí prací totiž dokáže oslovit velmi široké spektrum čtenářů.

Odborné publikum zaujala kniha svou obsáhlostí, propracovaností a velmi širokou škálou zdrojů. Pirjevec čerpal z čerstvě odtajněných částí jugoslávských i moskevských archivů, ale byl také první, kdo po dokumentech týkajících se Tita a Jugoslávie pátral i v západních archivech – ve Washingtonu, ale i třeba v Praze. Zároveň používá prvky orální historie a čerpá z dopisů a osobních svědectví. Publikoval tedy v knize celou řadu informací, které byly nové a dosud nezveřejněné, ale zároveň díky Pijrevcově výborné práci se zdroji důvěryhodné a ověřitelné.

Kromě Pirjevcových kolegů historiků si kniha získala velkou přízeň také u čtenářů mimo akademickou obec, je totiž psaná velmi čtivě a srozumitelně i pro ty, kteří se historií nezabývají. Obsahuje celou řadu zajímavostí a detailů, díky kterým si čtenář dokáže danou dobu plastičtěji představit a vžít se do životních osudů Tita a jeho soudruhů. Navíc, jak jsem již zmínila na začátku, je Tito velmi zajímavou osobností, o jejíž úlohu v dějinách je fascinující se zajímat.

Kniha má 745 stran a váží 1,7 kg. Nevýhodou tedy je, že si ji asi nevezmete jen tak do batůžku ke čtení na cestě do práce. Výhody ovšem drtivě převažují – především ta, že do tak velké knihy se toho opravdu hodně vejde. Pirjevec vypráví životní příběh Josipa Broze od mládí, kdy byl krejčovským učněm a později přesvědčeným komunistou. Druhá světová válka z něj udělala slavného partyzánského vůdce a postavila ho do čela Jugoslávie, ve kterém strávil 35 let a zasloužil se o to, že se Jugoslávie nikdy nestala jednou z řadových zemí východního bloku a zachovala si svébytnost ve vnitřní i zahraniční politice (vykoupenou ovšem politickými represemi a likvidací odpůrců).

Kromě této vcelku jednoduché dějové linie, kterou ostatně známe z hodin dějepisu, však v knize najdeme mnohem více. Jak už název napovídá, Pirjevec vypráví nejen životní příběh Tita, ale také jeho soudruhů –Milovana Đilase, Edvarda Kardelji a Aleksandara Rankoviće a dalších. Tím dává čtenáři možnost nahlédnout do tehdejší Jugoslávie z jiných úhlů pohledu, zjistit, že Titův názor nebyl vždy ten jediný, a přemýšlet o tom, kam by se Jugoslávie ubírala, kdyby Tita někdo z nich v mocenské hierarchii vystřídal.

Zároveň kniha nabízí vhled do toho, jak Tito v čele Jugoslávie vystupoval na poli mezinárodních vztahů a jak byl svými partnery i protivníky vnímán. Velmi zajímavě vypráví také o domácím odboji proti Titovi, o dopadu jeho vlády na společnost - relativní ekonomické prosperitě, občanských svobodách, ale i represích a koncentračních táborech. Na závěr se krátce věnuje i kultu osobnosti, který přetrval po Titově smrti. Pirjevec se tedy zabývá nejen osobností Tita, ale reflektuje i jeho široký otisk ve světě a v životech lidí, kteří ho nikdy nepotkali.

Čtení knihy Tito a jeho soudruzi jistě přispěje k tomu, že si sami pro sebe dokážete lépe odpovědět na otázku, jaký dopad měla osobnost Josipa Broze Tita na běh dějin - v Jugoslávii i v okolním světě. V neposlední řadě pak díky exkurzu o jeho manželkách a milenkách také získáte lepší představu i o tom, jaký vliv mají v historii nejen mocné osobnosti, ale také jejich partneři a partnerky. Pokud se alespoň trochu zajímáte o novodobou historii, diktatury a/nebo Balkán, neměli by Tito a jeho soudruzi rozhodně ve vaší knihovně chybět.

Název knihy:     Tito a jeho soudruzi
Autor:     Jože Pirjevec
Editor:     -