Paul H. Feldman se pokouší rozluštit tajemství Jacka Rozparovače

kniha
Kniha Paula H. Feldmana Jack Rozparovač: Rozluštěné tajemství, kterou v roce 2009 vydalo pražské nakladatelství XYZ, primárně vychází ze záhadného deníku objeveného v roce 1993 v anglickém Liverpoolu. Tento deník je podle Feldmana dílem Jacka Rozparovače, který se prý vlastním jménem jmenoval James Maybrick a pocházel z Liverpoolu. Feldman se v knize pokouší rozluštit tajemství záhadného deníku a podat důkazy a pádné argumenty, že jeho autorem je právě James Maybrick alias Jack Rozparovač.

Autor se v knize přiznává, že jej postava Jacka Rozparovače vždy fascinovala. Ne kvůli zločinům, které Rozparovač spáchal, ovšem proto, že vrahova pravá identita nebyla dosud rozluštěna: „Příběh Rozparovače mě vždy zajímal především proto, že šlo o zločiny, které nikdy nebyly objasněny. Čím víc jsem si o něm přečetl, tím víc mě fascinovaly vazby na královskou rodinu a na zednáře. Sám sebe jsem se ptal, jak taková pověst vůbec vznikla a jak se rozrostla do takových rozměrů. Nevím o žádném jiném vrahovi, jehož jméno by bylo spojováno s královskou rodinou. Vy snad ano?“ (Feldman, Paul H. Jack Rozparovač: Rozluštěné tajemství. Praha: Nakladatelství XYZ 2009, s. 24.)

obal knihyPaul H. Feldman poukazuje na to, že Jack Rozparovač spáchal své zločiny v londýnské čtvrti Whitechapel mezi 30. srpnem a 9. listopadem roku 1888. Feldman tvrdí, že podle náznaků v záhadném deníku, jehož nález 22. května 1993 jako první zveřejnily místní noviny v Liverpoolu a označily jej za deník Jacka Rozparovače, je pravé jméno vraha James Maybrick.

James Maybrick skutečně žil, a to v Liverpoolu, kde se živil jako obchodník s bavlnou. Maybrick zemřel necelý půlrok po hrůzných londýnských vraždách – jeho manželka Florence jej otrávila arzenikem. Jednalo se o jeden z největších skandálů viktoriánské epochy. Florence, původem Američanka, byla první ženou – Američankou, která kdy byla v Anglii obviněna z vraždy.

Kniha Jack Rozparovač: Rozluštěné tajemství popisuje průběh rozsáhlého bádání o záhadné osobě Jacka Rozparovače. Autor knihy Paul H. Feldman musel urazit dlouhou cestu, než se přes různé zástěrky a kamufláže dostal přes královskou rodinu a svobodné zednáře až k záhadným „hodinkám Jacka Rozparovače“ a k deníku Jacka Rozparovače, který považuje za pravý a odmítá, že by se mohlo jednat o falzifikát. Feldman v knize předkládá důkazy, že skutečným Jackem Rozparovačem byl právě James Maybrick, nabízí čtenářům rovněž senzační odhalení z úst Jackových žijících potomků.

Feldmanova argumentace je velice přesvědčivá. Ve čtenáři tak může být vzbuzen dojem, že deník Jacka Rozparovače nalezený v roce 1992 v Liverpoolu je skutečně pravý. Ovšem co když se jedná o falzifikát? V předmluvě knihy se poukazuje na skutečnost, že ihned po nalezení deníku se lidé v Anglii rozdělili na dva tábory. Jedni věřili, že je deník pravý, druzí tvrdili, že se jedná o moderní falzifikát. Čtenář by si tak v průběhu četby knihy Jack Rozparovač: Rozluštěné tajemství měl zachovat patřičný odstup a případně se pokusit odpovědět na tyto otázky: Kdy vlastně deník vznikl? Kdo je jeho autorem? Co jej k napsání tohoto deníku vedlo?

Na závěr uveďme dodatek Paula H. Feldmana:
„Tahle kniha se nepodobá žádné jiné knize o Jacku Rozparovači. Není souhrnem historických událostí, a ani jím být neměla. Je především o lidech. O lidech, kteří žijí mezi námi a mají úplně stejné starosti jako každý z nás. S radostí mohu říct, že jsem měl příležitost se s nimi seznámit a že jsem si je oblíbil, vážím si jich a obdivuji je. Jsem přesvědčen o tom, že zdravý rozum nakonec zvítězí. Příjemnou zábavu.“ (Feldman, Paul H. Jack Rozparovač: Rozluštěné tajemství. Op. cit., s. 14.)

Knihu Jack Rozparovač: Rozluštěné tajemství vydalo Nakladatelství XYZ.