Hyperprostor

abstrakce

„Maximální warp!“ je věta, kterou často uslyšíme ve filmu Star Trek. Hned potom loď zmizí a procestuje miliony kilometrů ve zlomku vteřiny. Podobně v seriálu Stargate skočí skupina odvážlivců do červí díry, vytvořené hvězdnou bránou, a než stačíte mrknout, objeví se na cizí planetě ležící na druhé straně naši galaxie.

Jsou to jen čisté výmysly scenáristů, nebo nás v budoucnosti opravdu čeká napínavé a dobrodružné dobývání vesmíru pomocí podobných technologií? Odpověď se nám ve své knize Hyperprostor, vydané nakladatelstvím Dokořán, pokouší dát Michio Kaku, který představuje moderní dějiny fyziky. Dějiny, které krok za krokem vedly až k desetirozměrnému vnímaní  reality.

obal knihyMichio Kaku působí jako profesor teoretické fyziky na Univerzitě v New Yourku. Patří k průkopníkům právě v oblasti teoretické fyzice a do pole jeho působnosti se dostává zvláště teorie superstrun. Kromě odborných publikací či školských učebnic se věnuje i popularizaci fyziky. Ve svých knihách se snaží pomocí metafor a přirovnání přiblížit svůj tajemný svět i široké veřejnosti. Na svém kontě má díla jako Visions (Vize), Beyond Einstein (Od Einsteina dál napsané spolu s Jennifer Trainer) či Einstein’s Cosmos (Einsteinův vesmír) a Paralel Worlds (Paralelní světy).

Znalost základů fyziky určitě pomůže při čtení této obsáhlé, více než tři sta stránkové, publikace. Elektromagnetická síla, gravitační síla, jaderná síla a ostatní témata, která jsou předmětem středoškolských studií, by měl mít člověk v malíčku, případně by o nich měl mít alespoň jasnou představu. Aby si pak uvědomil, že ne všechno, co se učil, je pravdou.
Pomocí těchto znalostí se nám také podaří překousat se touhle jedinečnou knihou, která nás zve na cestu neskutečným dobrodružstvím, na výlet do hlubin vesmíru a jeho pravidel. Do hlubin času a prostoru, které vůbec nejsou takové, jak se na první pohled můžou zdát.

Každá poučka je doplněná laickým vysvětlením a přirovnáním, které nám povětšinou pomůže alespoň si představit, co se autor snaží říct. I když matematicky asi není v silách běžného člověka sledovat myšlenkové pochody vědců, autor se snaží čísla odsunout stranou a spokojí se s tím, že chápeme alespoň hlavní myšlenky a závěry, které z nich vyplývají. Stránky jsou navíc zpestřené ilustracemi z pera Roberta O’ Keefa, které nám dokreslují jednotlivé teorie a úvahy.

Ve čtyřech částech knihy se tak seznámíme s Einsteinem, Maxwellem, Kaluzou, Kleinem a mnoha dalšími, kteří mají svůj podíl na objevech dvacátého a dvacátého prvního století. Autor však nezůstává jen při vážených vědcích, ale využívá i díla sci-fi literatury či filmu, na kterých názorně demonstruje své domněnky a dohady, a to ty už dokázané i ty, které jsou jen čistě hypotetické. Na stránkách knihy se nám snaží vysvětlit, jak vznikl náš vesmír, přičemž se opírá o teorii hyperprostoru, o teorii, kterou sám považuje za vše sjednocující. Teorii, která by spojila všechnu roztříštěnou fyziku v jedinou krásnou ideu.

Je těžké, pokud ne nemožné, posoudit, nakolik jsou myšlenky v knize uvedené pravdivé a nakolik odrážejí skutečný stav vesmíru a zákonů fyziky. Jde o hypotézy a teorie, o kterých vedou debaty největší mozkové kapacity naší planety, a nám tak nezůstává nic jiného než snažit se pochopit, co se autor snaží říct. A pak se buďto pustit do hlubšího zkoumání a studia, které nám může zabrat celý zbytek života, nebo se prostě rozhodnout, zda mu věřit budeme či ne.

Ať tak či onak, kniha nám otevírá nové obzory a pomalu bourá naše newtonovské představy o světě, které do nás hustili učitelé na základní škole. A možná by každý člověk měl přestat žít v devatenáctém století a zjistit, co všechno ve skutečnosti o tomhle světe víme a co si jen falešně namlouváme.

Knihu Hyperprostor vydalo nakladatelství Dokořán