Jak na trénink paměti

zena

Po knihách Cvičení paměti pro každý věk a Trénink paměti pro každý věk vyšla v roce 2010 u nakladatelství Portál publikace Jitky Suché s názvem Trénujte si paměť, která se rovněž zabývá procvičováním mozkových závitů. Musím uznat, že touto knihou dali za vděk především moji prarodičové, neboť je pro ně v rámci tréninku paměti jako stvořená.

knihaPublikace Jitky Suché je rozdělena do dvou částí – na teoretickou a praktickou. V teoretické části dostanete odpověď na to, jaká je podstata paměti a zapomínání, jaká je stavba lidského mozku a na co se jeho jednotlivé hemisféry specializují, anebo jak se v průběhu života mění lidská paměť.

Teoretická část čtenářům prozrazuje různé mnemotechnické fígle, díky nimž si lze zapamatovat enormní množství informací. Ať už se jedná o zapamatování pomocí příběhu, strategii pomocí prvního písmene či rozdělení do menších celků a vytvoření asociací.

Jistě je vám povědomá věta, kterou se někteří z vás učili na střední škole na hodiny chemie, která zní takto: Helena bala na katedře robustního cestáře France. S využitím počátečních písmen pojmů bylo tzv. akrostickou mnemonikou vyjmenována celá IA skupina z periodické soustavy prvků. Konkrétně se jedná o tyto prvky: vodík, lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium a francium.

V knize se rovněž dozvíte užitečné poučky k tomu, jak si zapamatovat, jestli jste zamkli vchodové dveře, vypnuli sporák nebo z elektriky vypojili rozžhavenou žehličku. V publikaci se rovněž dočtete, jak si počínat, když jste zapomněli, kam jste si odložili brýle, mobil nebo klíče. Těmto nepříjemným situacím můžete předcházet tak, když věcem, které vám šotek odnáší nejčastěji, přiřadíte nějaké stabilní místo, kam je budete vždy (někdy i automaticky) odkládat.

Co je obsahem praktické části publikace Trénujte si paměť? Můžete si projít úlohy na procvičování všeobecných znalostí, dlouhodobé a krátkodobé paměti, koncentrace pozornosti nebo slovní zásoby. Také si můžete otestovat, jak jste na tom s logickým myšlením a zda dokážete myslet v souvislostech. Jak se dozvíte, že jste na testové otázky odpověděli správně? Bez obav, na konci knihy samozřejmě naleznete i klíč.

Krátkodobou paměť i všeobecné znalosti si můžete zkusit otestovat například prostřednictvím následující ukázky – literárního kvízu:

Doplňte číslovky do názvu knihy (divadelní hry).

Carlo Goldoni – Sluha … pánů
Viktor Dyk – Milá … loupežníků
Aischylos – … proti Thébám
Joseph Keller – Hlava …
Karel Čapek – Povídky z … a … kapsy
Svatopluk Čech – Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do … století
Josef Kopta – Hlídač č. …
Miquel Ruiz – … dohody

(Suchá, Jitka: Trénujte si paměť. Portál: Praha 2010, s. 39.)

Chcete-li efektivním způsobem „potrápit“ svůj mozek, nezbývá mi, než vám doporučit, abyste po knize Trénujte si paměť rozhodně sáhli. Tato publikace vám totiž umožní procvičit takřka každičký mozkový závit a „vytrénovat“ si svou dlouhodobou i krátkodobou paměť.

Knihu Trénujte si paměť vydalo nakladatelství Portál