10 objevitelů, kteří změnili svět

planeta

Lidé od pradávna toužili poznávat a objevovat nové kultury a země. Právě o těch, kterým se to podařilo, pojednává publikace 10 objevitelů, kteří změnili svět. Zajímá vás, co mají společného Marco Polo s Kryštofem Kolumbem nebo jak probíhal závod o dobytí jižního pólu? Nechte se tedy vtáhnout do vzrušujících životních příběhů známých dobrodruhů a vydejte se s nimi na cestu kolem světa!

knihaTvůrcem knihy je novinář a autor více než stovky vydaných knih pro děti a mládež Clive Gifford, kterému se v této knize povedlo skloubit beletrii s populárně naučnou literaturou. Text knihy pochází záměrně (?) z pera zkušeného cestovatele, který navštívil víc než 70 zemí. Grafiky se chopil zkušený ilustrátor na volné noze David Cousens.

Kniha velmi dynamickým a realistickým způsobem přibližuje osudy slavných objevitelů. Text knihy je doprovázen bohatými ilustracemi, které zachycují nejdůležitější momenty z výprav a působí jako komiksový příběh. Tento dojem ve mně zanechal i přebal knihy, ale protože má David Cousens zkušenosti i s kreslením komiksů, není to zase tak překvapivé.

Objevitelé jsou seřazeni chronologicky, a to podle doby, ve které žili a pouštěli se na výpravy plné dobrodružství a nebezpečí. Každá biografie líčí životní příběh dobrodruha a jeho výpravné cesty, jejichž trasu si můžeme prohlédnout na podrobných mapkách. Na konci příběhu každého dobrodruha najdeme blok nazvaný Souvislosti, který spojuje jednotlivé příběhy a naznačuje, odkud čerpali objevitelé inspirace pro své cesty. Dozvíme se tak, že Polův cestopis Million byl inspirací pro Kryštofa Kolumba, který si opatřil jedno z prvních tištěných vydání a do toho si zapisoval své vlastní poznámky, nebo že Meriwether Lewis i Richard Burton se snažili o přátelské vztahy s domorodci, od kterých získávali cenné informace pro své cesty. Zjistíme, že Kryštof Kolumbus byl považovaný za tyranského velitele, že Fernão de Magalhães napadal na jednu nohu a že Samuel de Champlain se nikdy nenaučil plavat, protože to považoval za moc nebezpečné. Neméně zajímavý je i příběh Jacquese-Yvese Cousteaua, který objevoval taje oceánu a za své dokumentární filmy získal 3 Oscary.

Na konci knihy najdeme krátkou zmínku o dalších slavných objevitelích, jakými byli například Portugalec Vasco de Gama nebo Skot David Livingstone, slovníček pojmů a rejstřík pro snazší vyhledávání.

Obrázkovou publikaci 10 objevitelů, kteří změnili svět doporučuji nejen mladším čtenářům, kteří se mohou velmi zábavnou formou dozvědět informace o lidech, kteří svými poznatky změnili chápání tehdejších lidí o světě, ale i těm, kteří jsou fascinováni dobrodružstvím a odvahou cestovatelů.

Ukázka:
Červen 1609. Samuel de Champlain nabíjí čtyřmi náboji svoji arkebuzu, primitivní palnou zbraň podobnou mušketě. Proti Champlainově skupině stojí nepřátelský kmen Irokézů, který je ve značné početní převaze. Střetnutí se odehrává na břehu Champlainova jezera, které tento dobrodruh krátce předtím objevil a pojmenoval.
V uplynulých týdnech Champlainovi muži usilovně pádlovali na kánoích proti proudu řeky Richelieu. Původně jich bylo asi tři sta: 10 Francouzů, zbytek pak indiáni z kmene Montaněsů, Algonkinů a Huronů. Většina se ale po čase vydala zpět, a tak zbyli jen Champlain, 2 Francouzi a asi 60 indiánů. Ti teď měli čelit více než dvěma stům bojechtivých Irokézů.
(GIFFORD, C. 10 objevitelů, kteří změnili svět. Přeložil Vít Štěpánek. Praha: Slovart, 2010, s. 24)

Knihu 10 objevitelů, kteří změnili svět vydalo nakladatelství Slovart