Představujeme

Jak dostat knihu do světa – rozhovor s Kateřinou Obadalovou

1 1 1 1 1 (3 hlasů)
il

Kateřina Obadalová sedí v marketingovém oddělení společnosti Albatros Media. V oddělení, které dává vědět o tom, co vyšlo, co vyjít má. Snaží se dostat knihy do světa. Protlačit je do popředí pozornosti čtenářů. Vede válku s médii přehlcenými informacemi, vytváří reklamní kampaně, komunikuje s takovými obejdy, jako jsem já. Kdyby knihy nebyly marketingem protlačovány na trh, o většině z nich se čtenáři ani nedozvědí. Její úlohou je, aby byly knihy čteny. Budiž rozhovor dalším střípkem do mozaiky tvorby knih.


logoSedíte přímo u zdroje informací, myslíte si tedy, že recenze, a to obzvláště ty čtenářské, roztroušené všemožně po internetu, pomáhají výrazně prodeji knih?

Dle našich zkušeností, recenze blogerů prodejům knih výrazně nepomáhají. Většinou je čtou pouze desítky potenciálních čtenářů, výjimečně se číslo vyšplhá přes stovku, počet komentářů se pohybuje v jednotkách – to prodej knihy nijak výrazně nepodpoří. Dostáváme velké množství nabídek na tuto formu spolupráce, ale z velké většiny je odmítáme, právě proto, že zásah recenze na potenciální čtenáře je velmi malý. Mluvíme-li o čtenářských recenzích na nezávislých serverech jako idnes.cz, tyden.cz a podobně, tam jsou blogerské příspěvky mnohem účinnější. Čtenářské recenze jsou pouze jedním velmi malým článkem marketingové podpory knihy. Hlavními prostředky propagace knihy stále zůstávají hlavně PR podpora v klasických médiích, placená reklama a podpora přímo v knihkupectvích.

Je lepší, objeví-li se recenze na knihu hned po jejím vydání, kdy by o ni měl být největší zájem, nebo později, tedy v okamžiku, kdy se z ní může stát „ležák“ a díky dobře umístěné recenzi se její prodej zase trochu rozběhne?

Recenze na knihu se musí začít objevovat ihned po jejím vydání, protože recenze jsou součástí celého marketingového mixu. Když kniha vyjde, rozeběhne se ihned její podpora v knihkupectvích, placená propagace i PR podpora. Vše se to musí odehrát v určitý krátký časový úsek, aby byl zásah na čtenáře co největší. V Albatros Media vydáváme kolem tisíce nových knih ročně, takže takto pracujeme samozřejmě jen s některými knihami. Pokud kniha nemá větší podporu ze strany nakladatele, samotné čtenářské recenze knihu nijak zásadně nepodpoří. V momentě, kdy se z dobré knihy stane časem "ležák", dobře umístěná recenze může její prodej trochu zvýšit, ale jen velmi krátkodobě a nikdy už to nejsou nijak závratná čísla.

Do jakých oblastí se ještě pouští marketing velkého nakladatele? Spolupracujete s nějakými tematickými weby?

Pod křídla Albatros Media patří i nakladatelství, která vydávají dost tematicky zaměřené knihy, takže musíme hledat cesty, jak o těchto knihách dáme vědět čtenářům. Teď jsme vydali XYZ knihu Koncovka, která popisuje kontroverzní život šachisty Bobbyho Fischera, proto jsme navázali spolupráci s weby pro šachisty; v září vyjde v nakladatelství BizBooks kniha popisující temný život Steva Jobse před tím, než se stal slavným, tady máme také dojednanou spolupráci s odpovídajícími médii. Spolupráce s tematickými weby je pro podporu některých knih naprosto nezbytná.

Máte pocit, že se recenze, tedy literární podobor, změnil vlastně na reklamu? To jest, že recenze mají za úkol jen prodat? Chápu, že recenze měla vždy upozornit na titul, tedy byla vlastně vždy svým způsobem reklamou. Ale při procházení internetu se často narazí na recenze, jejichž úroveň je, řekněme, úděsná, a že nakladatel tak pošle recenzní výtisk v podstatě komukoliv, kdo požádá, hlavně aby se o knize mluvilo?

To určitě ne. V klasických médiích si redaktoři velmi pečlivě vybírají, o které knize napíší, a pokud jsou přesvědčeni, že kniha nemá dostatečné literární kvality, recenzovat ji nebudou. A když se jim nějaká kniha po přečtení nelíbí, tak ji také adekvátně ohodnotí. Recenze v běžných médiích jsou z valné většiny kvalitní. V případě čtenářských recenzí bychom možná o reklamě mluvit mohli, ale nemůžeme to brát obecně. Je pravda, že některá nakladatelství spolupracují v podstatě s kýmkoli, kdo si požádá o knihu, bloger pak napíše kladnou recenzi, protože by se mu mohlo stát, že příště už od nakladatelství knihu nedostane. Spousta blogerských webů vzniká bohužel za účelem získání knih zdarma a kvalita recenzí není dobrá. V našich nakladatelstvích, zejména v nakladatelství CooBoo, spolupracujeme s blogery ve velmi omezené míře, soustřeďujeme se hlavně na recenze od nezávislých redaktorů klasických médií.

Máte mezi recenzenty nějakého nadějného F. X. Šaldu? Existuje ještě recenzent par excellence?

Mám na seznamu mnoho velmi skvělých a profesionálních recenzentů, od kterých je vždy radost si recenzi přečíst – a to i v případě, že není zrovna dvakrát příznivá. Nikoho konkrétního, z profesních důvodů, jmenovat nemůžu.

Je možné přijít do Albatrosu s návrhem marketingové akce podporující určitou knihu a žádat o finanční podporu? Nebo máte na všechny podobné návrhy připravenou odpověď – nedostatek financí?

Pokud přijde autor s návrhem na marketingovou akci pro svou knihu, domluvíme se s ním, co je v našich možnostech a na co už nám finance stačit nebudou. Snažíme se autorovi vyjít vstříc, a pokud nejsou finance, hledáme jiné cesty. Knih je mnoho a peněz by vždy mohlo být o trochu víc. Nedostatek financí rozhodně není naše automatická odpověď.

Baví vás práce v marketingu velkého nakladatele? Špatná otázka, nemůžete říci ne. Jinak tedy, čím jste chtěla být, když jste byla malá?

Práce mě baví. Je ale mnohem náročnější pracovat pro deset nakladatelství než pro jedno. Naučilo mě to perfektně zvládat time-management a strategicky plánovat všechny aktivity. Každá minuta je drahá. Na základní škole jsem chtěla být řidič tiráku, protože jsem chtěla procestovat celý svět. Pak jsem ale pochopila, že než někam dojedu, prosedím několik dní na zadku za volantem, a to by mě nebavilo. Došla jsem tedy k závěru, že bude lepší mít dobré vzdělání a vydělat pár peněz, abych mohla poznávat svět jinak než z korby tiráku.   

A poslední otázka: Kdybyste měla tu moc, co byste ve světě změnila? Z pozice všemocné osoby můžete změnit cokoliv, co byste udělala?

Zařídila bych, aby všechny děti na světě mohly vyrůstat v míru a netrpěly hladem a aby neexistovala lidská závist.

Děkuji vám za rozhovor.

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení