O knížce, jejíž název mi připadá zavádějící

babicka

Když jsem si přečtla název novinky z Mladé fronty O líné babičce, který doplňuje podtitul O babičce, která si na stará kolena vyhodila z kopýtka, přiznám se, byla jsem trošku zmatená. Jak si někdo líný může vyhazovat z kopýtka? Když nevím, zjistím – a tak jsem se do knížky začetla.

knihaAlena Kastnerová nám představuje babičku Miladu, která si užívá důchodu. Sice o sobě tvrdí, že je líná, ale není to až tak úplně pravda. Babička Milada je totiž líná jen na něco. Tak třeba se jí nechce hlídat vnoučata, jakmile si její děti vzpomenou, nehodlá ztrácet čas tím, že bude místo běžného úklidu svůj byt „sterilizovat“, nemíní péct koláče a buchty pro široké příbuzenstvo a už vůbec neplánuje, že bude za všechny všechno vyběhávat po úřadech. V těchto okamžicích se Milada sama označuje za línou. Naprosto jí rozumím.

Jenže pak tu máme řadu aktivit, které se s leností naprosto neslučují – babička denně cvičí a udržuje se v dobré kondici, pravidelně sleduje dění kolem sebe, ráda debatuje s kamarádkami u dobrého kafíčka v cukrárně, … Ale hlavně si plní svá tajná přání. Má jich za celý život několik našetřeno a zapsáno na lístcích v škapulíři, který zdědila po své několikrátprababičce. Do tohoto vyšívaného váčku si celý život ukládala na různé papírky napsané sny. Teď je pěkně losuje a snaží se je vyplnit. Tak třeba se jí podaří svézt se nejrychlejším vozem světa, také se naučí pracovat s internetem, zatančí si v dešti, a dokonce vyšplhá na osmitisícovku a seznámí se se sněžným mužem!

Rozverné vyprávění o babičce, která nehodlá být ošátkovanou ženou se zástěrou, mne velmi pobavilo. V tiráži knížky je napsáno, že je určena pro děti od šesti let, ale já jsem přesvědčena, že je napsána i pro nás, dříve narozené. Je skvělým návodem, jak si užít stáří, nebát se plnit si sny a i v pokročilém věku si umět hrát. Všem dospělákům doporučuji, aby příběh babičky Milady nečetli sami, nejlíp se totiž čte s těmi, pro které je Alena Kastnerová napsala a Jakub Zich nailustroval – budete se bavit všichni. Také určitě přijdete na spoustu vlastních nápadů, které je třeba rozhodně realizovat. Tak ať se vám to povede. Já si jdu objednat let balonem…

Knihu O líné babičce vydalo nakladatelství Mladá fronta