Nevážně o vážných věcech

komar

Už samotný název, Neštovice, mor a jiné pohromy, nevypadá na příliš optimistické čtení. A co teprve když se člověk dozví, že jde o knížku pro děti? Jejímu autorovi Richardu Plattovi se nedá odepřít řádná dávka morbidity. Nebo že by to bylo naprosto jinak, než jak by se na první pohled mohlo zdát?  To zjistí jenom ten, kdo se nebude bát vstoupit do morové laboratoře...

knihaCelou knížkou prochází jakýsi příběh-nepříběh, kterým čtenáře provázejí pracovníci morové laboratoře. Ukazují mladému čtenáři příznaky jednotlivých nemocí, ale také ho občas pozvou na výlet do minulosti, kde se pokoušejí zjistit, proč ta či ona smrtelná nemoc vznikala, nebo jaké byly nejčastější chyby při jejím léčení, a proto se šířila dál. Aby to nevypadalo, že se autor zabývá jen minulostí a dávno překonanými chorobami, okrajově se zmíní i o biologických zbraních, HIV nebo prasečí a ptačí chřipce a o tom, jak se jednotlivé její kmeny značí.

Teď právě přišel nejvyšší čas vstoupit do morové laboratoře a nechat se jí provádět skutečnými odborníky – profesorem Krysákem, doktorem Drbete (blechou) a laboratorními techniky (mouchou) Tse-tse a (komárem) Komíkem. Jsou  to skutečně odborníci na slovo vzatí a je radost s nimi alespoň v knížce spolupracovat. Nejen, že dětem vysvětlí, co kde v laboratoři najdou, objasní, proč skladují takové množství vzorků nebezpečných virů a bakterií, ale mnohdy používají natolik odborné výrazy, že to čtenáře posune skoro na středoškolskou úroveň.

Hned na první pohled zaujmou barevné obrázky, kterých je na stránkách knihy nepočítaně. Některé představují zvětšené viry a bakterie, jež ovšem ilustrátor John Kelly upravil tak, aby nejen mladé čtenáře pobavily, ale zároveň jim objasnily zajímavé poznatky z oboru mikrobiologie. Ti, kdo rádi čtou populárně-naučné edice typu Děsivé dějiny, budou mít pocit, že ilustrace jsou jim povědomé.

To je však jen část ilustrací, která se v Neštovicích, moru a jiných pohromách ukrývají. Leckdy se stane, že mezi stylizovanými obrázky člověk narazí na fotografii skutečného laboratorního mikroskopu, jaký používají opravdoví vědci, zvaného SEM. Nebo se seznámí s dnešními odborníky a jejich dílem. Samozřejmě nesmí chybět mapky, ze kterých se dá snadno vyčíst, kde daná choroba vznikla, kdy to bylo, kam se později rozšířila a kde je dnes největší riziko nákazy.

Neštovice, mor a další pohromy jsou dílko mnoha tváří. Kdo se rozhoduje podle anotace o tom, jestli si knížku přečte, tomu přijde nejprve ohromně vtipná, a později bude zklamaný. Komu stačí přečíst začátek kapitoly, aby si udělal obrázek o celém textu, napadne ho, že je příliš odborná na to, aby se vůbec obtěžoval si ji přečíst. Asi nejlépe udělá ten, kdo se nechá anotací naladit, ale nebude jí úplně věřit a nenechá se odradit hned několika úvodními větami. Ať je pravda jakákoli, tuhle útlou knížku ocení i ti, kterým už dávno není pouhých 10 let…

Knihu Neštovice, mor a další pohromy vydalo nakladatelství Mladá fronta