Dvě mámy, já a Micifu

ovce

Pokud by to nebylo zcela srozumitelné, pro titulek k této recenzi jsem použila odkaz na dětskou knihu o abecedě Jiřího Gruši Máma, táta, já a Eda. Kniha, o níž bude v tomto textu řeč totiž dokazuje, že by v budoucnu mohly dětské učebnice, slabikáře i beletristická díla  vycházet i ze současného stavu společnosti. Titul Jura a lama spisovatelky Markéty Pilátové se totiž jako první česká pohádková kniha pro děti věnuje otázce stejnopohlavních párů s dětmi.

knihaMarkéta Pilátová je úspěšnou autorkou literatury pro dospělé i pro nejmenší. Před Jurou a lamou jí vyšly už tři dětské knihy, Víla Vivivíla a stíny zvířat, Kiko a tajemství papírového motýla a Víla Vivivíla a piráti Jižního moře, za které získala řadu nominací i literárních ocenění. Jura a lama je dobrodružná moderní pohádka s poučením v závěru příběhu. Kniha a její hlavní hrdina Jura by měly mimo obvyklé dětské zábavy sloužit především jako vzor, se kterým se děti ve stejné situaci budou moci ztotožnit. Rodiče žijící zase naopak v jiném rodinném uspořádání budou moci knihu využít k zahájení debaty o dalších typech rodinného života se svými potomky. Po příběhu o dvou maminkách budou moci pokračovat vyprávěním o rodičích samoživitelích a dalších.

Zpět k pohádce. V horách Jestřábníkách žijí Jula a Jola, které spolu mají syna Juru, farmu s ovcemi a lamami, na které rády muzicírují. Nejlepším kamarádem malého Jury je kocour Micifu, který všem a všemu rozumí, ale když něco neví, rozbolí ho hlava. Ovce jsou upovídaná a pohodlná zvířata, zvyklá na pozornost svých majitelek. Jejich poklidné soužití naruší až příjezd cizokrajných lam z Bolívie, kterým ani za mák nerozumí a nechápou k čemu si je Jula a Jola pořizovaly. Tento fakt zapříčiní nedorozumění, díky němuž se malý beránek vydá do hor, kam se ho vydají ve sněhové vánici hledat všichni ostatní z farmy.

Kniha Jura a lama je svižnou a čtivou pohádkou o dvou sympatických a veselých mámách, klukovi ze statku a o spoustě mluvících a kouzelných zvířat. Celý příběh dotváří ilustrace Dory Dutkové, které se stylově podobají papírovým kolážím. Řada celostránkových barevných obrázků a záživný příběh o rodině z hor Jestřábníků potěší děti od čtyř let. Příběh knihy o ovcích, lamách, pletení a muzicírování je navíc napsán tak, že by se na něj dalo velice snadno navázat dalším dobrodružstvím tříčlenné lidské a ještě početnější zvířecí rodiny.

„Kde jsou mámy?“ zeptal se Jura kocoura. Micifu nevěděl. A to ho vždycky rozčílilo, když něco nevěděl. Protože když něco nevěděl, pořád o tom musel přemýšlet a dostal z toho bolení hlavy ještě větší než z muzicírování. Jura pokrčil rameny a šel se ještě na chvíli zachumlat do teplých peřin na kamnech. Za chvíli ho ale probudilo hlasité troubení. Sklouzl s pece a vyběhl ven. Micifu si chtěl zastrčit špunty do uší, ale hned si to rozmyslel a hnal se za Jurou.
(Pilátová, M. Jura a lama. Praha: LePress, 2012, str. 8-9)

Knihu Jura a lama vydalo nakladatelství LePress