Rodinné prokletí na sportovní akci

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Když se řekne Thomas Brezina, většinu čtenářů z řad dětí a mládeže napadnou dobrodružné příběhy, mnohdy s poněkud hororovou zápletkou. To platí samozřejmě i u jeho nejnovější knihy V lese vlkodlaků z edice Čtyři kamarádi v akci. Spolu s Erikem se trochu neobvykle vydejme do Ameriky.

knihaDesetiboj pro mládež je v plném proudu a Erik, který si až doteď držel první příčku, začne z ničeho nic zaostávat za ostatními soupeři. Nikdo z vedoucích není schopen si to vysvětlit. Možná už je z věčného závodění unavený, nebo se mu stýská po domově a kamarádech. Kdo by mohl tušit, že za vším stojí vlkodlaci, kteří Erika a jeho novou kamarádku Becky pravidelně lákají do lesa? Děti se pokaždé vrátí do svých stanů, netrvá však dlouho a zmizí asistent zdejší lékařky a nakonec se od vlkodlaků nevrátí ani Becky. A navíc Erikovi někdo začne usilovat o život.

Hlavní postavy nejsou tentokrát tak jasně dané jako v ostatních dílech edice. Ze začátku se jimi zdají být už zmiňovaní Erik a Becky, ke kterým by se později dal ještě počítat Beckyin táta, jenomže pak se objeví i zbytek čtveřice kamarádů: Tina, Patti a Dominik. Aby však překvapení nebylo málo, zjistí se, že Becky má ještě strejdu, o kterém nikdo pořádně neví, co si má myslet. Je to jasný záporák, nebo naopak kladný hrdina?

Většina příběhu se odehrává v lese poblíž kempu, kde jsou účastníci desetiboje ubytováni ve stanech. Občas autor čtenáře zavede do stanu lékařského dozoru, který slouží nejen jako ošetřovna, ale také coby laboratoř. Pochopitelně nechybí ani dům Beckyina otce, ve kterém by oba kamarádi měli být v bezpečí. Později se hrdinové vydávají na dobrodružnou výpravu do starého dolu, která je málem stojí život. Na závěr se děj přesune do továrny patřící Beckyinu otci, kde dojde k překvapivému zvratu.

Když jde o knihu pro děti a mládež, musí v ní pochopitelně být obrázky. O černobílé doplnění textu se postaral Jan Birck, stejně jako i v předchozích dílech série. Jde o ilustrace, ve kterých si hraje se světlem a stínem, což dokonale doplňuje poměrně děsivou atmosféru příběhu.

Kniha se ze začátku může jevit skoro jako tuctový hororový příběh, ve kterém se objevují běžné nadpřirozené bytosti (v tomto případě konkrétně vlkodlaci, jak to už prozrazuje samotný název). Později čtenář nabude dojmu, že možná jde spíš o takřka detektivní pátrání lehce smíchané s příběhem o přátelství. A konečně těsně před závěrem si člověk uvědomí, že podvod a lži už pronikly i do dětské literatury. To je totiž jediný důvod, proč se vlkodlaci objevili a mají zájem právě o Becky…

„Zbláznil ses?“ obořila se na něj místo pozdravu.

„Potřebuju vás! Prosím, přileťte! Stal se ze mě vlkodlak nebo tak něco!“ šeptal Erik do mluvítka, které chránil oběma rukama, aby ho nikdo nezaslechl.

„Eriku, u nás jsou tři hodiny v noci, co to má znamenat?“ zlobil se Supermozek Čtyřky. Zatraceně, Erik dočista zapomněl, že v Evropě je o devět hodin víc než tady.