Dědečku, vyprávěj

Společenské a slušné chování patřilo vždy k dobrým mravům a bylo vždy známkou kultivovanosti. Etiketa bohužel dnes již nepatří k prvkům lepší společnosti. Již dlouho se více cení ostré lokty, bezohlednost, ztráta paměti a pružná páteř. Autor této knihy se rozhodl tento stav změnit a svou knihu o etiketě věnuje těm nejmenším, neboť jak praví jedno přísloví „starého psa novým kouskům nenaučíš“.

knihaLadislav Špaček (17. 8. 1949), vystudoval Pedagogickou fakultu v Ostravě, působil jako pedagog, moderátor a novinář v České televizi. V letech 1992 až 2003 byl tiskovým mluvčím prezidenta Václava Havla, po skončení své role mluvčího zúročil své znalosti etikety, vydal několik knih a natočil pro Českou televizi cyklus Etiketa.

Autor pro svou knihu zvolil velmi pěknou a zajímavou formu – povídání dědečka s vnučkou proložené pohádkami. Rozhovor oba aktéři vedou o běžných situacích: rodinný oběd, na ulici, pobyt ve školce, návštěva divadla či restaurace apod. Dědeček v roli staršího a zkušenějšího dává vnučce rady, jak se v daných situacích správně chovat a zachovat, případně koriguje reakce dítěte správným směrem. Pokud narazí na nějaký problém tak dědeček jej vysvětluje na příkladu, který je podán formou pohádky. Pod pojmem pohádka si však nepředstavujte klasickou pohádku, ale velmi krátký příběh, který je součástí rozhovoru a jeho hlavním posláním je uvést na správnou míru danou situaci, aby byla v souladu s etiketou.

Na sto stranách tak Ladislav Špaček dává velmi pěkně návod, jak se chovat v situacích, do kterých se mohou i tříleté děti dostat. Závěr publikace je věnován námětům na otázky, které mohou pokládat rodiče dětem, a tím si ověřili, jak se děti srovnaly se získanými znalostmi. Publikace je i krásně ilustrována Janou Fernandes a doplněna audio CD. Audio CD je audioknihou, kterou vydalo nakladatelství Mladá fronta ve spolupráci s vydavatelstvím Tympanum. Audioknihu čte sám autor a je nutno dodat, že jeho hlas je proto velmi příhodný. Dokonce bych řekl, že se mi audiokniha líbila více než kniha samotná, a to díky hlasu autora.

Vzhledem k tomu, že kniha je určená pro děti od tří let, hned jsem ji chtěl vyzkoušet na svém synovi. Nejlepší příležitost nastala při cestě vlakem na Vánoce za dědou a babičkou. Cesta vlakem se táhne, a tak jakékoli rozptýlení je pro dítě více než vítané. První kapitoly jsme zhltli ani nevím jak. Honzík na jednotlivé situace reagoval dobře. Příběhy ho zaujaly, a proto i vám ostatním mohu knihu vřele doporučit.

Knihu Dědečku, vyprávěj – etiketa pro kluky a holčičky od 3 let vydalo nakladatelství Mladá fronta, stejnojmennou audioknihu, která je součástí knihy, vydalo vydavatelství Tympanum