Edice Tomáš a jeho přátelé – knížky pro kluky všeho věku

oblicej

Mašinka Tomáš žije na ostrově Sodor se svými dalšími přáteli – užitečnými mašinkami a stroji. Přepravují společně náklady do místa určení, pomáhají si navzájem, někdy mezi sebou soupeří, kdo je rychlejší, šikovnější, silnější, ale vždycky zůstanou dobrými kamarády, co táhnou za jeden provaz. Je to takové společenství mašinek a strojů, které můžeme reálně spatřit v nádražních depech, v přístavech, na letištích – všude tam, kde jsou koleje a kde vlaky něco někam nebo odněkud vezou.

knihaTakhle nějak se dá popsat prostředí, v němž se odehrávají příběhy mašinky, která se jmenuje Tomáš a má krásné velké oči. Příhod téhle mašinky vyšlo habaděj. Je o ní i televizní seriál, takže ji kluci asi dobře znají. Není divu, že nakladatelství Egmont rozšířilo řadu Tomášových dobrodružství o Příběhy na dobrou noc – a to ve dvou dílech.

Příběhy na dobrou noc 1 a 2 jsou pravé klučičí knížky s krátkými texty, které se mají číst, předpokládám, hlavně před spaním. Jejich základem jsou názorné 3D celostránkové ilustrace, na nichž si můžou kluci všeho věku (tedy synci s tatínky a dědečky) prohlížet třeba nádraží z ptačí perspektivy se všemi detaily, ukazovat, co dělá takový jeřáb, který stěhuje vlaky z koleje na kolej nebo přenáší náklad z nákladních vagonů na loď. Taky poznají, jak správně uložit náklad, na co se nesmí zapomenout při přenášení těžkých věcí jeřábem z plošiny na plošinu, co se musí udělat, aby se ve vlaku nic nestalo třeba přepravovanému zvířeti. Jsou to samé důležité informace. Je tedy o čem povídat, je na co ukazovat. Jenže se domnívám, že tyhle příhody kluky asi neuspí. Začnou se pod peřinou mlít, povídají, vyzvídají a stále něco nového objevují. Jsem přesvědčena, že nad obrázky v těchto knížkách se usnout nedá!

knihaJiné je to s texty, ty uspávají okamžitě! Hodně pokulhávají za názornými ilustracemi. Jde o naprosto jednoduché příběhy s velmi chudou stylistikou. Zdají se mi zbytečně obyčejné a prosté, až moc dětské. Jako by autoři podcenili malé čtenáře, jako by nevěřili, že dokážou vnímat svět v rozvitějších větách. Přitom příběhy mají v sobě ukryt dobrý nápad – rozhodně by se daly zpracovat s daleko větší fantazií, bohatším slovníkem a trošku veseleji.

V každé knížce najdeme pět příběhů. Mašinka Tomáš v nich vždycky zažije něco zajímavého, něco nového se naučí. To je asi hlavní, co autoři chtěli do příhod Tomáše a jeho kamarádů vložit. Výchova je tady na prvním místě (někdy ten vztyčený výchovný prst až moc trčí z textu) – děti se učí vzájemnému respektu, úctě k ostatním, umění pomáhat, poděkovat za pomoc, nepřeceňovat vlastní síly a dovednosti.  Záměr jednoznačně správný, jen už zmiňovaná forma zpracování mu moc nepomáhá!

Knihy Mašinka Tomáš - Příběhy na dobrou noc 1 a 2 vydalo nakladatelství Egmont