Ptačí zpěv s příměsí magie

Uchvátí? Neuchvátí? Obálka určitě. A co příběh? Příběh o dívce, která se vzbouří proti životu v dystopickém městě, které se chrání před zkázou za zdí odjímáním kouzelné energie od lidí? Jak se této látky zhostila Meagen Spooner, mladá americká autorka, která čtením a psaním trávila každou volnou minutu? Podařilo se jí mě svou prvotinou Ptačí zpěv okouzlit?

knihaJiž několik let čeká Linda Ainsleyová na předvolání ke kouzlobraní, díky kterému se stane dospělou a začne se připravovat na své budoucí povolání. Po odebrání kouzelné síly ji má podle všech očekávání čekat podřadnější práce v pevně daném řádu soustav povolání ve městě, které od okolní zničené krajiny odděluje energetická zeď. Linda ovšem netuší, že možná může sama napájet celé město svou energii. Není to ale pocta, je to bolestné mučení. Lindě proto nezbývá nic jiného než utéct do nebezpečného světa za zdí, nebo přijmout osud, který je ještě horší než smrt. Vydá se hledat Železný les. Boj o život začíná.

Rozvleklý začátek, zajímavý prostředek, unáhlený konec. Tak by se dal stručně charakterizovat hlavní problém knihy Ptačí zpěv, která sice vyniká námětem, zato nad řemeslným zpracováním knihy by jeden zaplakal. Po příběhově stránce se mi kniha ale líbila - děj je originální, bohužel má hluchá místa. Všechny scény jsou předvídatelné, snad kromě jednoho šokujícího zvratu na konci. A taky jsem našla jen velmi málo důvodů, proč sympatizovat s hlavní hrdinkou.

A ani po dočtení první části trilogie se nedokážu rozhodnout, zda mi byla Linda sympatická nebo ne. Rozhodně mě ale nerozčilovala tolik jako hrdinka knihy Loď mezi hvězdami. Linda je zvláštní postava - ustrašená hrdinka, neschopná přežít v divočině, která beze strachu putuje neznámo kam, aby nalezla pravdu a svého bratra. A průvodce jí dělá tajemný Oren.

Ten a ještě Lindina kovová kamarádka bzučilka Zinka činí příběh čtivějším. Dokonce i Lindin první osvoboditel Kris dělá příběh zajímavějším a staví čtenáře před legrační otázku – pokud se doopravdy jedná o milostný trojúhelník (zamilovaného tokání si čtenářky v knize příliš neužijí), vybere si hlavní hrdinka monstrum anebo zrádce?

Suma sumárum. Knihu Ptačí zpěv bych hodnotila třemi hvězdičkami z pěti. Není to úplná ztráta času, na druhou stranu nepatří kniha mezi špičku v literatuře pro YA. V příběhu jsou občas zmatky, a to nedokáže napravit ani jeho originální námět. Bohužel.

Knihu Ptačí zpěv vydalo nakladatelství CooBoo