Pohádky, na které se nezapomíná

hracka 100x100
Pro malé čtenáře je tu další novinka! Nakladatelství XYZ vydalo knihu To nejlepší z televizních pohádek Jarmily Turnovské, která obsahuje sedm nezapomenutelných příběhů. Ty jste možná viděli na televizních obrazovkách a nyní si je můžete přečíst i v knižní podobě. Při čtení knihy si tak budou moci rodiče zavzpomínat na své dětství a ti menší naopak propadnout kouzlu tradiční české pohádky.

to nejlepsi z televiznich pohadek obalkaNejstarší pohádkou, která měla televizní premiéru roku 1987 a která je obsažena v této knize, je příběh O nejchytřejší princezně. V ní  se vypráví o tom, jak si jedna nafoukaná princezna myslí, že je nejchytřejší na světě, poté se ale ukáže, že tomu tak nemusí být. A to ve chvíli, kdy se zamiluje do prince, který ale o takovou princeznu s nosánkem nahoru vůbec nestojí! Právě motiv lásky bývá hlavním motivem většiny příběhů Jarmily Turnovské. Schematizovat její pohádky na hlavní body, jako je příchod prince, překážky v lásce, jejich překonání a závěrečný happy end (nejlépe ve formě velkolepé svatby), však nelze. Každý její příběh je jedinečný díky často nečekaným zápletkám. Tak je v již zmíněné pohádce děj obohacen vyprávěním o tom, jak se princezna začne učit čarování u dobrácké čarodějnice Okulárové, a to proto, aby mohla ničemného prince proměnit v mravence a poté zašlápnout. Poté si vše rozmyslí a místo toho se vydává za novou knihovnici v jeho zámku, aby mu byla nablízku a dokázala mu, že není hloupá a nafoukaná jako dříve.

Zmínkou o čarodějnici Okulárové se dostáváme k pohádkovým bytostem. Ty se ve vyprávění Turnovské sice vyskytují jako hybatelé děje, lehce by se však obešla i bez nich. Narozdíl od dnešních moderních pohádek a příběhů pro děti, v nichž se to hemží malými kouzelníky, nehezkými skřety či jinými podivnými stvořeními, si tato dramaturgyně a scenáristka zcela vystačí s „obyčejnými“ postavami, jako jsou čarodějky, víly, bludičky apod. Zajímavé je, že se většinou jedná o ženské postavy, které jsou představitelkami dobra. Podobně jako Okulárová učí chytrou princeznu čarovat, tak pomáhá princezně v jiné pohádce kouzelnice Otylka a v pohádce o zrzavé Andule jsou to hastrman Pentlička či bludička Róza. Čtenář (i divák) s těmito postavami sympatizuje a často se u jejich kousků od srdce zasměje. Nejvíce těchto postav z jiného světa vystupuje v pohádce jménem Víla Arnoštka, kde hlavní postavy tvoří víly tančící na lesním paloučku a troll s mořským králem, kteří by si rádi jednu z víl odvedli domů jako svou nevěstu.

Jak tomu bývá, i v pohádkách z této knihy vždy vítězí dobro nad zlem. Řeknete si, že to je u pohádek samozřejmostí, avšak moderní mánie např. příběhy kouzelníka Harryho Pottera ukazují, že dětská četba může obsahovat i temné postavy a tragické konce čekající některé hlavní postavy. V tradičních českých pohádkách se ničeho takového bát nemusíte. Jedná se o klasická vyprávění pro děti, která lze zařadit mezi úžasné pohádky takových klasiků, jako jsou Božena Němcová či Karel Jaromír Erben. Navíc každý příběh nese nějaké ponaučení, které sice děti z úst dospělých slyší nerady, avšak ve formě pohádky jej s radostí přijmou. Tak si možná při čtení nebo poslouchání těchto příběhů uvědomí, že není dobré být příliš pyšným, pomstychtivým či ctižádostivým a že někdy není tak špatné mít o kolečko víc...

Knihu To nejlepší z televizních pohádek Jarmily Turnovské doporučuji všem dětem, které mají rády tradiční české pohádky. Děti si mohou číst pohádky samy, k čemuž je upraveno i písmo a dělení kapitol, nebo jim je mohou předčítat rodiče, kteří si tak budou moci připomenout šťastné chvíle, které zažili jako děti u pohádkových příběhů.

Kniha obsahuje tyto pohádky:

Lolinka a kníráč
Koho ofoukne větříček