V brzdné dráze UFO

UFO je dlouhou dobu fenoménem nejen ve zpravodajství, ale také v literatuře. Že není přitom podstatné, zda jde o čtení pro děti, nebo dospělé, to v dalším díle série Případ pro tebe a Klub tygrů – Útok z vesmíru dokazuje Thomas C. Brezina, známý autor dobrodružných knih pro děti a mládež.

knihaHlavní hrdinové - členové Klubu tygrů Patrik, Biggi a Luk se tentokrát k pátrání dostávají jako slepí k houslím. Stačí se jen trochu zdržet na procházce, a aby se rodiče nezlobili, projít zkratkou kolem Lesa hrůzy. Zdržení se tím ovšem nijak nezmenší, právě naopak. Pomáhají totiž neznámé ženě hledat zaběhnutého psíka a přitom se stanou svědky přistání UFO. Tím by čistě teoreticky všechny záhadné události mohly skončit, jenomže opak je pravdou. Právě od téhle chvíle se ve městě dějí podivné krádeže, z nichž si pachatelé odnášejí takové zbytečnosti jako balíček mikrotenových sáčků, a noviny jsou těmito událostmi doslova zahlcené. Má v celé aféře prsty senzacechtivý novinář? Přilétla do města skutečná delegace z vesmíru? Nebo si lze veškeré incidenty vysvětlit nějak jinak, naprosto logicky?

Jako ostatně ve všech dílech, i zde se Klub tygrů snaží působit pokud možno co nejnenápadněji. Rodičům o svém dobrodružství nic neřeknou, na policii se svým podezřením nejdou a scházejí se v tajné skrýši ve sklepě čínské restaurace. Nakonec proč by ne - pro dobrodružnou povahu příběhu je to naprosto dokonalé místo na detektivní porady, které spolu trojice hrdinů čas od času vede. Tajnůstkářstvím, ale také samotným rozsahem knihy je množství dalších, epizodních postav poměrně omezeno. Thomas Brezina je v tom však už mistr a napínavý příběh dokáže vystavět na několika na první pohled nezáporných záporácích a trojici hrdinů, kteří podezírají snad všechno živé ve svém okolí. Zdá se to nereálné? Možná je to pravda, najde se tu ovšem také mnoho kladů - mimo jiné tím odpadá nutnost zapamatovat si desítky jmen a charakteristických rysů, kvůli nimž se pak čtenář přestává soustředit na příběh, a uniknou mu důležité podrobnosti.

Stejně tak Brezina takticky omezuje kulisy. Ke štěstí mu stačí pouze stará hvězdárna, redakce místního plátku; z intimnějších míst potom zmíněná klubovna ve sklepě a domy trojice kamarádů. Kdo autora zná, ví, že nic víc opravdu nepotřebuje. Čtenáři mají dost příležitostí popustit uzdu své fantasii, nebo se mohou spolehnout na ilustrace od Caroline Kintzelové, kterými jsou knihy ze série už tradičně doplněny.

Ilustrace se však hodí také při samostatném pátrání čtenářů pomocí otázek na konci každé kapitoly. Jak by případ vyřešili oni, kdyby se stali členy Klubu tygrů? To hravě zjistí, když si za každou správnou odpověď do tabulky na konci knihy připočítají jeden bod a budou sledovat, jak po stupnici putují vzhůru. Otázky jsou klasicky založeny na pozornosti při čtení. Důležité je všímat si detailů nejen v textu, ale také v obrázcích. Detektivní pátrání se tak značně usnadní a stane se zábavou.

Thomas C. Brezina je pověstný dobrodružnými, strašidelnými a místy poněkud drastickými díly. Děti to ještě nijak zvlášť neohrožuje, neboť se drží v rozumné míře, ale právě v Útoku z vesmíru mám pocit, že s elektrickými výboji to trochu přehnal. Naštěstí se tenhle motiv neobjevuje nijak často a dětští čtenáři na něj snad brzo zapomenou.

„Co si přejete?“ zeptal se tenkým, chvějícím se hlasem.
„No… nemohli bychom se u vás na chvilku schovat? Zabloudili jsme,“ vysvětlovala Biggi.
Muž rázně odmítl. „To je zhola nemožné. Dům je starý a zchátralý. Příliš nebezpečný. Nikdy nikoho dovnitř nepouštím.“