Bitva kouzelníků a rozumné děvče s copy

Píseň zvěrokvarka je druhým dílem z cyklu Kroniky Jennifer Strangeové. Knihu lze číst i samostatně, lépe si ji ovšem užijete jako znalci prvního dílu se stejně podivným názvem – Poslední drakobijce. Jasper Fforde nás znovu zavádí do podivuhodného světa, kde magie je stejně zajímavá jako třeba elektřina. Kouzelníků je málo a jejich společenský status není příliš vysoký. Jennifer Strangeová je vedoucí jednoho kouzelnického domu s názvem Kazam.  V minulém díle se proslavila v záležitosti s posledním drakem. Fforde se rozhodl v dračí tématice nepokračovat, vysvětlení, proč v tomto díle draci nejsou, se odbude v jedné poznámce pod čarou. Takových poznámek je v knize více, na škodu příběhu. Retardují děj a nepřináší povětšinou zásadní či vtipné informace.

knihaJennifer je nucena přijmout kouzelnickou výzvu od jiného kouzelného domu a právě intriky kolem soutěže jsou tématem knihy. Kouzelníci jsou zajímavé figurky a na scénu se vrací i král Snodd a jeho zbytečný bratr. Do děje se zapojí i zvěrokvark, podivné magické stvoření, které žere kov a děsí lidi. Jeho různé podivné vlastnosti se stanou hybnou silou románu.

Píseň zvěrokvarka je určena pro děti a mládež, čemuž odpovídá i děj a zvolené jazykové prostředky. Fforde má výborné nápady na ozvláštnění našeho světa, čímž vytvoří svět nový a netradiční. Magie jako (nepříliš zajímavá) součást běžného života, řidičský průkaz přidělovaný v ohledu na mentální vyspělost ne dosažením minimálního věku (proto muži v Nespojených královstvích získávají řidičák obvykle až po dvacátém pátém roku věku), a další podivnosti tvoří nezapomenutelný mix.

Fforde kromě originálních nápadů vyniká i v dialozích, které jsou vtipné a zároveň plní informační funkci. Nikdy nesklouzne ke vtipu jen pro samotný vtip. Různé bizarnosti, které se v ději odehrávají, jsou podávány čtenáři s naprostým klidem jako popis běžné situace. Rozpor mezi bláznivou akcí a jejím střízlivým popisem vyvolává úsměv.

Píseň zvěrokvarka má i krásnou ilustraci na deskách knihy, tentokrát laděnou do modra. Stejnou péči měl i první díl Poslední drakobijce, jeho desky jsou laděny do zelené s obrázkem auta, které je pro Jennifer velmi důležité. Píseň zvěrokvarka byla ve Francii v roce 2013 nominována na nejlepší zahraniční román pro mládež.

Jasper Fforde vstoupil na český knižní trh knihou Malér Eyrová, kterého se stejně jako Kronik Jennifer Strangeové ujalo nakladatelství Albatros. Malér Eyrová je první díl z cyklu o Středě Další. Druhý díl této série – Ztracena v dobré knize – vydalo nakladatelství Plus. Bohužel další díly z této výborné série nebyly přeloženy. Středa Další a její osudy jsou určeny dospělým čtenářům, takže v nich Fforde může více využít komplikovaného popisu světa, který není tak úplně jako ten náš. Ač jsou příběhy Jennifer Strangeové dobré, těm o Středě Další se nevyrovnají. Vždyť ve světě Středy Další je možné vstupovat na stránky vašich oblíbených knih!

Nezbývá než doufat, že se některé nakladatelství Středy Další ujme. Nebo se alespoň nepřestane s překladem Ffordových děl. Jde totiž o jednoho z nejoriginálnějších současných spisovatelů, kterému navíc nechybí smysl pro humor a umí dobře napsat ženské postavy. Což bohužel není standard současných románů.

FFORDE, Jasper. Píseň zvěrokvarka. Vyd.1. Překlad Martin Pokorný. Praha: Albatros, 2014, 240 s. ISBN 978-80-00-03718-9.