Mladí detektivové

Dětští čtenáři středního školního věku nechtějí dávno číst jen o pohádkových bytostech, zajímá je také svět dospělých, který je často o tolik zajímavější než ten jejich. Proto se jim určitě bude líbit příběh, v němž hlavní hrdinové přebírají role dospělých a snaží se rozluštit velkou záhadu.

knihaLeopold alias Polda spolu se svou sestřenicí Borkou Laborkou a bratrancem Lupem tvoří detektivní trojlístek pátrající po záhadách na Předměstí. Zrovna začínají prázdniny, a tak mají děti dostatek času, aby nějaké té záhadě přišly na kloub. Ta se ale nejdřív musí objevit. Za sebou už mají úspěch v podobě nalezené zanášející slepice, kterou odhalily pomocí svých dedukčních schopností. Případ jim spadne do klína ve chvíli, kdy venčí psa Randála. Potkají jednoho ze sousedů, kterému vandalové zničili ptačí krmítka. Vyšetřování a s ním i velká zábava tedy může začít!

V průběhu pátrání se ale stane mnohem závažnější zločin, než jsou poničená ptačí krmítka, z domu paní Kratinkové je ukraden diamantový náhrdelník. Shodou náhod ale stopy vedou k našim detektivům. Souvisí spolu tyto dva případy? A podaří se dětem vypátrat pravdu, jež by je očistila, nebo je předběhne konkurenční parta, jež je jim neustále v patách? Na tyto i další otázky odpoví kniha české autorky Dany Ruskové První velký případ, kterou vydalo nakladatelství Albatros v roce 2015. Autorka má na svém kontě již několik fantasy povídek, ale co se týká tvorby pro děti, je toto její prvotina. O velice povedené a vše vysvětlující ilustrace se postaral Luděk Bárta. Dílo bylo v roce 2014 oceněno v literární soutěži pořádané nakladatelstvím Albatros jako nejlepší detektivní příběh pro děti.

Ve chvíli, kdy je kniha ověnčena nějakou cenou, jsou na ni kladeny mnohem vyšší nároky. A je jedno, zda se jedná o dílo pro dospělé nebo pro děti. Vyprávění o třech malých detektivech se ale nemá čeho bát. Děj má spád, popisné pasáže střídají dialogy a postavy zde vystupující jsou nanejvýš zajímavé, kouzlo jim dodávají i dobře zvolená jména, která ve většině případů vypovídají o dominantní vlastnosti dané postavy. V hlavních hrdinech se čtenáři určitě nebudou mít problém najít, jsou to děti jako každé jiné, akorát mají zajímavého koníčka a tím je detektivní pátrání, které může být pro mnohé čtenáře inspirující. Je tedy možné, že po přečtení této knihy budou mít vaše ratolesti chuť začít pátrat po záhadách v jejich okolí…

Knihu s radostí doporučuji všem zvídavým dětem. U čtení tohoto příběhu se rozhodně nebudou nudit, ba naopak si budou přát, aby konec nenastal tak brzy. Kromě čtení se mohou také pokusit přijít na kloub záhadě dřív, než jim pravdu odhalí hlavní hrdinové. Je tedy rozhodně o co stát.

Děda Leopold tvrdí, že za případem se neběhá, že zločin si řešitele najde sám. A že, samozřejmě, vyšetřování patří do rukou policie. Ovšem není na škodu, když si školní mládež všímá, vyvozuje a pomáhá. Souhlasíme. Jenže rodiče chápou pomáhání po svém a místo detektivní práce nás nutí uklízet a pořád se učit. Takže zatím hlavně pozorujeme. Nejčastěji máme příležitost při venčení Randála, což je uštěkaný chundeláč paní Kratinkové. [1]

RUSKOVÁ, Dana. První velký případ. V Praze: Albatros, 2015. ISBN 978-80-00-03893-3. Str.7.