Recenze: Michal Černík – Tygr a jeho kamarádi

Tygr a jeho kamarádi

Jméno Rudolfa Lukeše, původně filmového architekta a posléze písmomalíře v Národním technickém muzeu v Praze, je spojováno zejména s ilustracemi pro dětské knihy a s prostorovými leporely, jimiž se proslavil u nás i v zahraničí. Zvláště jeho pohyblivé skládanky ze 60. let se dočkaly velkého ohlasu, a to třebas i na britském královském dvoře. Nyní Lukešovy knížky pro děti znovu ožívají, a to díky nakladatelství Albatros, které nedávno ve spolupráci s B4U vydalo celkem čtyři leporela.

Jde o zdařilou reedici čtyř leporel s názvy Pes a jeho kamarádi, Lev a jeho kamarádi, Tygr a jeho kamarádi a Želva a její kamarádi, která si zamilují jak současní dětští čtenáři, tak jejich rodiče a prarodiče, kteří si při jejich prohlížení připomenou vlastní dětská léta. Ve skládankách se představí několik zvířátek, exotických i domácích. V každém leporelu je to vždy jedna ústřední postava spolu se třemi dalšími, přičemž volba konkrétních zástupců živočišné říše je nahodilá. Jde tu hlavně o pestrost, a to tematickou i – a to především – ilustrační.

Každému zvířátku je věnována jedna dvoustránka. Do popředí někdy vystupují samostatně, jindy za doprovodu dalších členů „své rodiny“, většinou mláďat. Na obrázcích je znát jak výtvarníkův originální vyzrálý styl v kresbě a práci s barvami, tak technická zručnost při vytváření výseků a průřezů dotvářejících jednak plastičnost celého výjevu, jednak někdy nabuzujících iluzi pohybu (v tomto ohledu se mi vybavuje např. zobrazení mroží rodinky, kdy se až po úplném rozevření knížky objeví za dospělými jedinci i roztomilé mládě). Zatímco zvířata jsou provedena v sytějších barvách (nikoliv však křiklavých nebo úplně sytých), u pozadí jsou voleny tlumenější tóny. Okolí je přitom zachyceno jen v náznacích, nechává se tak prostor pro čtenářovu obrazotvornost a fantazii.

leporela

Výrazná vizuální stránka knihy upozaďuje její textovou část, o kterou se postaral Michal Černík. Jeho verše jsou vtipné, nevtíravé a snadno zapamatovatelné. V kratičkých básních, zpravidla složených ze šesti nebo osmi veršů, jsou dětem přiblíženy zvláštnosti jednotlivých zvířátek. Jde o hravé veršíky, postrádající pointu nebo morální podtext. Rýmy jsou zpravidla sdružené, ojediněle střídavé, přičemž převládají rafinované rýmy nad těmi gramatickými, i když i ty jsou v leporelech použity.

Leporela vřele doporučuji malým čtenářům, kterým se určitě rozzáří oči radostí při pohledu na krásná zvířátka ožívající pod jejich rukama při otevírání a prohlížení knížky. Leporela jsou určena pro děti od tří let, nicméně za dohledu dospělé osoby je lze ukazovat i menším čtenářům, kteří mj. ocení předčítání krátkých rýmovánek.

Tygr a jeho kamarádi
Autor Michal Černík
Ilustrace Rudolf Lukeš